Doormodderen of de boel verkopen voor €1

5/5
Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn
Share on whatsapp
WhatsApp
Share on email
Email
verkopen horeca webzine

Bij veel cafetiers en cateraars staat het water al een tijdje aan de lippen. Het geld is dan bij velen echt op. Moet je doormodderen of de boel te koop zetten? Maar een horecazaak is nu niks waard. Bij een vat bier krijg je een café als je de huur maar verder betaalt. Horecamakelaars raden echter ondernemers af om nu te verkopen.

Probeer positief te blijven

“Ik denk dat dit nog een jaar gaat duren”, zucht Motman, eigenaar van restaurant Tri Tunggal in Den Haag. “Heel veel horecazaken hebben hetzelfde probleem: het duurt te lang. De regering geeft wel financiële steun gegeven, maar niet genoeg.”

Hij erkent dat het een lastige tijd is om een zaak te verkopen. “Ik probeer positief te blijven, maar het is niet vol te houden”, vertelde hij aan de micro van Den Haag FM. 

Nu niet verkopen

Horecamakelaar Robert van der Starre raadt ondernemers af om nu te verkopen: “Zolang je het nog redt met het weinige dat je mag doen, hou vol! Draaide je zwarte cijfers voor de coronacrisis? Blijf dan nog open als het lukt, met bezorging, afhaal, kerstpakketverkoop, het is een zaak van overleven.”

verkopen horecazaak restaurant café hotel horeca webzine

Vastgoed verkocht

René Bogaart had dertien restaurants en cafés in de regio, waaronder in Den Haag. Hij verkocht tijdens de lockdown zijn vastgoed om zijn personeel te kunnen blijven betalen.

“We bezorgden eten, maar daar kon ik het niet mee redden. De reserves waren op. Toen besloot ik om mijn vastgoedportefeuille te verkopen. Door deze actie bleven mijn horecazaken overeind.”

Bogaart kocht in het verleden een leegstaand kantoorpand boven zijn kroeg in Zoetermeer. Hij maakte er woningen van en maakte flinke winst.

“Dat was mijn spaarpot voor mijn oude dag. Ondernemers die geen spaarpot hebben, hebben het veel moeilijker, want een horecazaak is nu niks waard. Bij een krat bier krijg je een kroeg, bij een pallet friet krijg je een snackbar.”

Een zaak voor €1

De Haagse restauranteigenaar Motman wedt op meerdere paarden en is creatief: “Ik ben open, maar heb de zaak ook te koop gezet. En ik heb gezocht naar een normale baan voor erbij, postbode ofzo.”

Hij hoopt dat er snel een koper komt: “Ik heb een bepaalde prijs in mijn hoofd, maar of ik het krijg? Ik denk het niet. Je kan nu een zaak kopen voor 1 euro, als je de huur maar overneemt.”

Ook Marco, eigenaar van lunchroom Noony’s in Voorburg, zette twee maanden geleden zijn zaak te koop: “We zitten niet op de schopstoel, maar het zijn lange dagen. We worden een jaartje ouder en dan nog corona erbij. Er zijn wel gegadigden geweest, maar die bieden onder de vraagprijs. Het moet niet nog een jaar gaan duren voor we het kunnen verkopen, dan doe ik het wel voor die prijs, maar daar denk ik voorlopig maar niet aan.”

Lege doos

Volgens horecamakelaar Van der Starre koop je een lege doos als je nu een horecazaak koopt: “Bedrijven hebben nu niet de waarde die ze zouden moeten hebben in normale economische tijden. Dus blijf zitten waar je zit, totdat je weer open mag. De verwachting is dat de consument er straks naar snakt om van de horeca gebruik te maken.”

Veel zaken houden het nu net vol met steun van de overheid. “Door die steun blijven ook faillissementen beperkt”, zegt Van der Starre.  

Minder aanbod

‘Executies leveren niks op. Verkoop je toch, dan blijf je met een restschuld zitten,’ waarschuwt de horecamakelaar. Hij ziet dat er relatief weinig horeca te koop staat en dat de vraag ook een stuk kleiner is dan een jaar geleden: ‘We verkopen nog aan ondernemers die over de crisis heen kijken. Die zien het als een investering: een zaak voor weinig geld.’

Eerder positieve toekomst

Hoe de toekomst eruit ziet voor horecaondernemers? Van der Starre is positief: ‘De horeca gaat profiteren, mensen gaan gemiste feestjes straks allemaal inhalen. Maar de verwachting is ook dat er wel wat zaken zullen afvallen.’ Ook René Bogaart denkt dat 30 tot 40 procent van de ondernemers de crisis niet zal overleven. ‘Maar er is een vaccin, het einde is in zicht.’

Deel dit blogartikel! 

Ken jij andere professionals die ook wat kunnen hebben aan onze blogartikels? We zouden het heel leuk vinden als je dit blogartikel in jouw netwerk deelt. Het kan makkelijk met de onderstaande sociale media-knoppen. Dank je wel!

Bron: Den Haag FM

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn
Share on whatsapp
WhatsApp
Share on email
Email

Gratis abonnement

Abonneer je gratis op Horeca Webzine en ontvang elke week op zaterdagmorgen in je mailbox het allerlaatste nieuws, originele tips, weetjes, inspirerende verhalen en aanbiedingen van en voor de horeca.

Zonder dat je er iets extra hoeft voor te doen, maak je ook wekelijks kans op tal van culinaire geschenken.

Om de nieuwsbrief te kunnen personaliseren, willen we graag weten wie je bent. Voor iedere lijst die je aanstipt, krijg je een gepersonaliseerde nieuwsbrief.

Het gratis abonnement op Horeca Webzine kan op ieder moment worden opgezegd.

Nieuwe berichten