Als je horecaondernemers vraagt wat hun doelgroep is, krijg je de meest uiteenlopende antwoorden. Maar meestal is de conclusie dat die doelgroep te groot of te algemeen is. En al te vaak wordt gedacht dat de focus op een groot en breed publiek, een hoge omzet garandeert. Maar dat is niet zo. Verkeerde gasten aantrekken resulteert in ontevredenheid. En in negatieve reviews. We helpen je in dit artikel met je primaire doelgroep te bepalen aan de hand van een social persona.
Inhoudsopgave
Wat is een doelgroep?
Elke horecazaak heeft zijn eigen specifieke doelgroep. Het zijn de mensen die je aantrekt met je concept, het soort keuken, interieur, muziek, visie en/of gastvrijheid. Die komen graag naar jouw zaak omdat ze zich met jouw bedrijf kunnen associëren.
Maar als de omzet tegenzit, gaan horecaondernemers dan op zoek naar een nieuw cliënteel. En dan is opeens iedereen de doelgroep.

Verkeerde gasten
Het vissen in andermans vijver en het aantrekken van gasten met kortingsacties vergroot de kans dat je een verkeerd publiek aantrekt. Deze mensen hebben meestal een heel andere verwachting van je zaak dan jouw reguliere gasten.
En omdat deze ‘verkeerde gasten’ zich niet verbonden voelen met jouw zaak, plaatsen ze dan ook gemakkelijker een negatieve review. En negatieve reviews zetten jouw prijzen, en dus ook jouw winst onder druk.
Vanille Madagascar en kruiden
NOOR & NOOR
The Mastercooks of Belgium
Jeanne Gennar, Coffee with a Soul
Chef & Knife
Bulles de Princesse
Restaurant Cédric
Weilandshof
Kyzoe Hosting & Design
Belgische Keurslagers
Een diepe wonde
Horecabedrijven zijn kwetsbaar voor wat er online over hen geschreven wordt. Veel consumenten willen hun zegje doen over een ervaring op hotel of restaurant. Ze willen hun positieve ervaringen kwijt. Maar ze melden ook als er iets is misgegaan. Misschien hebben ze daar ook wel een rechtmatige redenen voor.
Elke horecaondernemer of -onderneemster heeft weleens een review gehad die hem of haar diep raakte. Het is logisch dat je je dit aantrekt. Het is zelfs begrijpelijk dat je tegengas wil geven als je vindt dat deze klacht niet helemaal gegrond is.
Maar met gestrekt been het gesprek ingaan is een slecht idee. Dat verergert de situatie. Realiseer je dat achter elke review een teleurgestelde gast zit. Of dat nu terecht is of niet, de teleurstelling is reëel. En je zult begrijpen dat als een gast niet tot jouw doelgroep behoort, deze sneller is teleurgesteld dan een gast die wel bij jouw bedrijf past.
Imbolc: zuivel, broden, wintergroenten en pannenkoeken op 2 februari
Imbolc, gevierd op 2 februari, markeert het midden van de winter en de eerste tekenen van de naderende lente. Deze...
Afscheid op 1 februari van een icoon in de horecawereld
Geboren op 27 mei 1946 in Kortrijk, overleed Jean-Pierre Malysse, icoon in de horecawereld, op 78-jarige leeftijd in het AZ...
Dit zijn de 5 belangrijkste voedingsmiddelen tegen erectiestoornissen
Ook de fysieke en mentale gezondheid van wie werkt in de horeca is voor Horeca Webzine belangrijk. Daarom even aandacht...
Voorkomen is beter dan genezen
Maar als de problemen bij je bekend zijn waarover men klaagt, dan wordt het tijd dat je die tackelt. Want als je het probleem niet aanpakt, wordt die alleen maar groter met elke opmerking of klacht die je ontvangt.
Tegenwoordig moet je deugen als bedrijf. Goodwill kweken bij jouw doelgroep. En als je dan een uitglijder maakt, is de kans groot dat je die wordt vergeven.
Primaire doelgroep bepalen
Om je primaire doelgroep te bepalen, is het goed om een ‘social persona’ te creëren. Dit is een verpersoonlijking van je doelgroep; de ideale gast met een behoefte waar jij een oplossing voor hebt.
Je omschrijft en ontwikkelt jouw ideale gast aan de hand van demografische, sociaaleconomische, geografische en psycho-grafische kenmerken. Hoe specifieker, hoe beter.

Type internetgebruiker
Om te bepalen welke strategieën je kan gebruiken om jouw doelgroep via het internet te kunnen bereiken, kan je dan op zoek naar het type internetgebruiker via de ‘Forrester’s Technographics Ladder‘.
Als je dan je doelgroep hebt bepaald en weet hoe je ze kan bereiken, kom er dan mee in contact via fora, themagroepen en magazines. Zo weet je wat er leeft in jouw doelgroep. En is het een ideale manier om je ‘social persona’ te toetsen aan de werkelijkheid.
Het Arizona-plan brengt kansen en uitdagingen voor de horecasector
De horecasector in België staat aan de vooravond van ingrijpende veranderingen door de invoering van het zogenaamde "Arizona"-plan. Dit plan,...
Wereldkankerdag 2025: de invloed van je voeding op kanker
Op 4 februari 2025 is het Wereldkankerdag, een dag die wereldwijd in het teken staat van bewustwording en preventie van...
Protest tegen rookverbod op horecaterrassen en in rookruimtes
De Belgische horecasector reageert verontwaardigd op de recente beslissing van de regering-De Wever om vanaf 2025 roken op terrassen en...
‘Week van het Witloof’: 10 unieke recepten met witloof
Of je nu houdt van klassieke bereidingen of graag experimenteert met nieuwe smaken, de 'Week van het Witloof' biedt inspiratie...
Yan Yat 2025: rauwe vis op iedereens verjaardag
Yan Yat, ook bekend als “Iedereens Verjaardag”, wordt gevierd op de zevende dag van het Chinese Nieuwjaar en valt in...
NOOR & NOOR heeft decennialange ervaring in het opzetten en runnen van horecazaken, speciaalzaken en het leveren van diverse diensten, zowel B2B als B2C.
De hoofdactiviteiten van NOOR & NOOR zijn Sociale Media Management, het bouwen en beheren van websites en webshops, SEO Content Writing of het schrijven van zoekmachinegerelateerde artikels, Virtuele Assistentie en Link Building via deze website.
Het is belangrijk dat jij je goed voelt bij het uitbaten van je horecazaak. Te vaak worden er compromissen gedaan die ten koste gaan voor de zaken waar jij voor staat. Dat is doodzonde. Uiteindelijk ben jij een zelfstandige ondernemer geworden omdat je gelooft in wat je kan, je dit wil uitdragen, en er iets mee wilt bereiken.
Laat jouw gasten dit niet tegenhouden. Integendeel! Laat hen jouw doelen ondersteunen. Durven NEE! zeggen vanuit jouw kracht is één van de mooiste dingen die er zijn. Zo handel je authentiek en geloof je dat je er toe doet. Heel wat hype themarestaurants hebben het begrepen.
Deel dit blogartikel!
Ken jij andere professionals, hobbykoks, collega’s, vrienden en/of kennissen die ook wat kunnen hebben aan onze blogartikels? We zouden het heel fijn vinden dat je dit blogartikel in jouw netwerk deelt. Het kan makkelijk met de onderstaande sociale media-knoppen. Alvast bedankt!