• Horeca Webzine
  • Adverteren
    • Statistieken website
  • Partnerships
    • Partners Horeca Webzine
    • Premium Partner worden
    • Content Partner worden
  • Online Marketing
    • Formules Online Communicatie
      • Performante webshop
  • Shoppen
    • Winkelmand
    • Afrekenen
  • Communities
    • Community mārie
      • Welkomstbericht nieuwe leden mārie
  • Horeca en Food Jobs
    • Vacature toevoegen
    • Mijn vacatures
  • Recepten van Chefs
    • Recept insturen
  • Abonneer je gratis
    • Winnaars wekelijkse waardebon
  • Contact
  • Divers
    • Brand Ambassador
    • Privacy Policy
    • Vacature
Horeca Webzine
  • Nieuws
  • Kennisbank
  • Hotel
  • Restaurant
  • Café
  • Feestzaal
  • Catering
  • Leveranciers
  • mārie
  • Mastercooks
No Result
View All Result
  • Nieuws
  • Kennisbank
  • Hotel
  • Restaurant
  • Café
  • Feestzaal
  • Catering
  • Leveranciers
  • mārie
  • Mastercooks
No Result
View All Result
Horeca Webzine
No Result
View All Result
Home Kennisbank

Bepaal je primaire doelgroep met een ‘social persona’ om negatieve reviews te vermijden

Horeca Webzine by Horeca Webzine
24/04/2020
in Kennisbank, Tips, Weetjes
2
Bepaal je primaire doelgroep met een ‘social persona’ om negatieve reviews te vermijden
34
SHARES
402
VIEWS

Als je horecaondernemers vraagt wat hun doelgroep is, krijg je de meest uiteenlopende antwoorden. Maar meestal is de conclusie dat die doelgroep te groot of te algemeen is. En al te vaak wordt gedacht dat de focus op een groot en breed publiek, een hoge omzet garandeert. Maar dat is niet zo. Verkeerde gasten aantrekken resulteert in ontevredenheid. En in negatieve reviews.

Wat is een doelgroep? 

Elke horecazaak heeft zijn eigen specifieke doelgroep. Het zijn de mensen die je aantrekt met je concept, het soort keuken, interieur, muziek, visie en/of gastvrijheid. Die komen graag naar jouw zaak omdat ze zich met jouw bedrijf kunnen associëren. Maar als de omzet tegenzit, gaan horecaondernemers dan op zoek naar een nieuw cliënteel. En dan is opeens iedereen de doelgroep.

Verkeerde gasten

Het vissen in andermans vijver en het aantrekken van gasten met kortingsacties vergroot de kans dat je een verkeerd publiek aantrekt. Deze mensen hebben meestal een heel andere verwachting van je zaak dan jouw reguliere gasten. En omdat deze ‘verkeerde gasten’ zich niet verbonden voelen met jouw zaak, plaatsen ze dan ook gemakkelijker een negatieve review. En negatieve reviews zetten jouw prijzen, en dus ook jouw winst onder druk.

Een diepe wonde

Horecabedrijven zijn kwetsbaar voor wat er online over hen geschreven wordt. Veel consumenten willen hun zegje doen over een ervaring op hotel of restaurant. Ze willen hun positieve ervaringen kwijt. Maar ze melden ook als er iets is misgegaan. Misschien hebben ze daar ook wel een rechtmatige redenen voor.

Elke horecaondernemer of -onderneemster heeft weleens een review gehad die hem of haar diep raakte. Het is logisch dat je je dit aantrekt. Het is zelfs begrijpelijk dat je tegengas wil geven als je vindt dat deze klacht niet helemaal gegrond is. Maar met gestrekt been het gesprek ingaan is een slecht idee. Dat verergert de situatie. Realiseer je dat achter elke review een teleurgestelde gast zit. Of dat nu terecht is of niet, de teleurstelling is reëel. En je zult begrijpen dat als een gast niet tot jouw doelgroep behoort, deze sneller is teleurgesteld dan een gast die wel bij jouw bedrijf past.

Lees ook:

Een financieel plan maken doe je aan de hand van deze 4 stappen

Raw Food. Wat is het? Weetjes en meer dan 100 recepten.

Voorkomen is beter dan genezen

Maar als de problemen bij je bekend zijn waarover men klaagt, dan wordt het tijd dat je die tackelt. Want als je het probleem niet aanpakt, wordt die alleen maar groter met elke opmerking of klacht die je ontvangt. Tegenwoordig moet je deugen als bedrijf. Goodwill kweken bij jouw doelgroep. En als je dan een uitglijder maakt, is de kans groot dat je die wordt vergeven.

Primaire doelgroep bepalen

Om je primaire doelgroep te bepalen, is het goed om een ‘social persona’ te creëren. Dit is een verpersoonlijking van je doelgroep; de ideale gast met een behoefte waar jij een oplossing voor hebt.

Je omschrijft en ontwikkelt jouw ideale gast aan de hand van demografische, sociaaleconomische, geografische en psycho-grafische kenmerken. Hoe specifieker, hoe beter. Hulp nodig? Klik hier.

Bepaal je primaire doelgroep met een 'social persona' om negatieve reviews te vermijden - Horeca Webzine

Om te bepalen welke strategieën je kan gebruiken om jouw doelgroep via het internet te kunnen bereiken, kan je dan op zoek naar het type internetgebruiker via de ‘Forrester’s Technographics Ladder‘.

Als je dan je doelgroep hebt bepaald en weet hoe je ze kan bereiken, kom er dan mee in contact via fora, themagroepen en magazines. Zo weet je wat er leeft in jouw doelgroep. En is het een ideale manier om je ‘social persona’ te toetsen aan de werkelijkheid.

Durf ook NEE! te zeggen

Het is belangrijk dat jij je goed voelt bij het uitbaten van je horecazaak. Te vaak worden er compromissen gedaan die ten koste gaan voor de zaken waar jij voor staat. Dat is doodzonde. Uiteindelijk ben jij een zelfstandige ondernemer geworden omdat je gelooft in wat je kan, je dit wil uitdragen, en er iets mee wilt bereiken.

Laat jouw gasten dit niet tegenhouden. Integendeel! Laat hen jouw doelen ondersteunen. Durven NEE! zeggen vanuit jouw kracht is één van de mooiste dingen die er zijn. Zo handel je authentiek en geloof je dat je er toe doet. Heel wat hype themarestaurants hebben het begrepen.


Bronnen: restaurantkrant, Lodi Planting, Pumbo


Deel dit blogartikel! Ken jij andere professionals die ook wat kunnen hebben aan onze blogartikels? We zouden het heel leuk vinden als je dit blogartikel in jouw netwerk deelt. Dank je wel!

Tags: adviesleveranciertipsuitbaterweetjes
Share34TweetShare
premium partner chef's food products (2)
premium partner pH-20
premium partner keurslager
miikitco partner horeca webzine (2)
premium partner pH-20
premium partner royal teas geluwe
premium partner weyn's honing
Previous Post

9 avril: les news du et pour le secteur horeca dans le monde pendant le confinement

Next Post

ERA online services donne à cinq établissements horeca 6 mois de gestion gratuite de leur page Facebook

Horeca Webzine

Horeca Webzine

Hét interactief online magazine met het allerlaatste nieuws, tips, weetjes, inspirerende verhalen en aanbiedingen van en voor de horeca in de gehele wereld.

Next Post
ERA online services donne à cinq établissements horeca 6 mois de gestion gratuite de leur page Facebook

ERA online services donne à cinq établissements horeca 6 mois de gestion gratuite de leur page Facebook

Comments 2

  1. P. Kourdoglou says:
    1 jaar ago

    Bravo, dit wist ik niet. Je kunt dus je gasten ongeveer zelf uitzoeken. Of goede info over je zaak geven. Zodat je geen teleurgestelde gasten ontvangt. Interessant.

    Beantwoorden
    • Horeca Webzine says:
      1 jaar ago

      Geen teleurgestelde gasten = geen negatieve reacties

      Beantwoorden

Een reactie achterlaten Reactie annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Ik ga akkoord met de Privacy Policy.

GRATIS ABONNEMENT

Abonneer je gratis op Horeca Webzine en ontvang elke week op zaterdagmorgen in je mailbox het allerlaatste nieuws, originele tips, weetjes, inspirerende verhalen en aanbiedingen van en voor de horeca.

Zonder dat je er iets extra hoeft voor te doen, maak je ook wekelijks kans op tal van culinaire geschenken.

Om de nieuwsbrief te kunnen personaliseren, willen we graag weten wie je bent. Voor iedere lijst die je aanstipt, krijg je een gepersonaliseerde nieuwsbrief.

Het gratis abonnement op Horeca Webzine kan op ieder moment worden opgezegd.

We hebben je gratis abonnement op Horeca Webzine ontvangen. Controleer nu nog even je inbox of spammap om je mailadres te bevestigen.

RECENTE BERICHTEN

leveranciers-plan-Horeca-Webzine-

Een financieel plan maken doe je aan de hand van deze 4 stappen

13/04/2021
Raw Food. Wat is het? Weetjes en meer dan 100 recepten.

Raw Food. Wat is het? Weetjes en meer dan 100 recepten.

13/04/2021
Klachten: zo ga je er mee om. 4 stappen en tips.

Klachten: zo ga je er mee om. 4 stappen en tips.

13/04/2021
kelners obers ober

Obers: deze 10 dingen mis je zeker in de lockdown

08/04/2021
horecaconcepten concept concepten

Consument kiest steeds meer voor eenvoudige horecaconcepten in 2021

06/04/2021

MEEST GELEZEN

  • Horeca Webzine online magazine open petitie uitbaters

    Teken de petitie, de horeca in België en Nederland moet weer open!

    0 shares
    Share 0 Tweet 0
  • Wat is de dresscode in het Hof van Cleve van Peter Goossens?

    231 shares
    Share 231 Tweet 0
  • Meer dan 100 horecazaken met een leuk terras in Vlaanderen

    0 shares
    Share 0 Tweet 0
  • Zowat 550 cateraars en feestzaaluitbaters zijn de ongelijkheid beu en stappen naar de rechter 

    0 shares
    Share 0 Tweet 0
  • Vlaamse cateraars en feestzaaluitbaters groeperen zich om hun rechten op te eisen

    0 shares
    Share 0 Tweet 0
Horeca Webzine

Hét interactief online magazine met het allerlaatste nieuws, tips, weetjes, inspirerende verhalen en aanbiedingen van en voor de horeca in de gehele wereld.

  • Home
  • Statistieken website
  • Privacy Policy
  • Contact

© 2019 - Horeca Webzine

No Result
View All Result
  • Horeca Webzine
  • Adverteren
    • Statistieken website
  • Partnerships
    • Partners Horeca Webzine
    • Premium Partner worden
    • Content Partner worden
  • Online Marketing
    • Formules Online Communicatie
      • Performante webshop
  • Shoppen
    • Winkelmand
    • Afrekenen
  • Communities
    • Community mārie
      • Welkomstbericht nieuwe leden mārie
  • Horeca en Food Jobs
    • Vacature toevoegen
    • Mijn vacatures
  • Recepten van Chefs
    • Recept insturen
  • Abonneer je gratis
    • Winnaars wekelijkse waardebon
  • Contact
  • Divers
    • Brand Ambassador
    • Privacy Policy
    • Vacature

© 2019 - Horeca Webzine

Om jouw bezoek aan onze website makkelijker en persoonlijker te maken gebruiken wij cookies. Voor het plaatsen van sommige cookies hebben we echter wel je toestemming nodig. Bezoek onze Privacy Policy.