Regelmatig zieke medewerkers? Dit zijn de 8 meest voorkomende redenen

5/5

Sinds 2019 is Horeca Webzine hét interactief online magazine met het allerlaatste nieuws, tips, weetjes, inspirerende verhalen en aanbiedingen van en voor de horeca. Tweewekelijkse nieuwsbrief aan 20.818 abonnees. Klik en abonneer je ook; het is en blijft gratis!

Deze pagina werd geschreven in het Nederlands en kan dankzij een performant vertaalprogramma ook gelezen worden in het Frans en het Engels. Met onze excuses als er fouten in de tekst staan. Veel leesplezier!

Als één of meerdere medewerkers niet komen opdagen wegens ziekte, valt je dat als ondernemer bijzonder hard. Toch kan iedere uitbater het risico op het ziek worden van zijn team minimaliseren. Hieronder enkele veel gemaakte fouten en tips hoe je die kan voorkomen.

Inhoudsopgave

Eerste publicatie: 10 september 2022

1. Werkomgeving niet aangepast

In de horeca en vooral in de keuken wordt veel en lang rechtgestaan aan dezelfde werkbank. Spieren en botten worden hierdoor zwaar belast.

Het is dus belangrijk om bij de inrichting van de keuken rekening te houden met de optimale ergonomie van de werkplek. Als de medewerkers bij de verschillende werkzaamheden worden ontlast, kunnen ze hun werk efficiënter uitvoeren.

MAAK KENNIS MET HEEL BETROUWBARE HORECALEVERANCIERS.  
Ook je bedrijf in deze carrousel? Word Premium Partner zonder kosten. KLIK HIER.

Tip: het inwinnen van deskundig advies van een plannings- of ergonomie-expert kan de moeite waard zijn.

2. Psychische druk

Een van de meest voorkomende oorzaken van ziekteverzuim heeft een psychische grondslag. Werken in ‘service coupé’ en onder grote tijdsdruk zijn in de horeca normaal. Niet flexibele werktijden, lange werkdagen en veel stress kunnen snel leiden tot oververmoeidheid en uitputting. 

Het zijn ook een reden waarom steeds minder jonge mensen een baan in deze branche kiezen. Als dan bovendien de waardering door collega’s, de chef of de gasten uitblijft, neemt de ontevredenheid toe. Op lange termijn leidt dit vaak tot een burn-out.

Tip: zorg ervoor dat uw medewerkers voldoende pauzes hebben en geen dubbele diensten hoeven te werken. Geef uw medewerkers een compliment als ze hun werk goed hebben uitgevoerd.  Niets is motiverender dan erkenning door de chef!

3. Verplicht glimlachen

Vriendelijkheid is vooral in de horeca een van de belangrijkste geboden. De gast moet zich immers op zijn gemak voelen. Verplicht glimlachen is echter de verkeerde weg. En ook het motto ‘De klant is koning’ heeft zijn grenzen. Want degene die naar buiten toe altijd goed geluimd is, hoewel hij of zij zich innerlijk heel anders voelt, kan daarmee de gezondheid in gevaar brengen.

Tip: zorg dat je medewerkers tevreden zijn met hun werk, worden gewaardeerd en fatsoenlijk worden betaald. Ze gaan meestal hun opgaven beter vervullen en gaan deze tevredenheid uitstralen.

Regelmatig zieke medewerkers? Dit zijn de 8 meest voorkomende redenen 1

4. Ontbrekende hygiëne

Dat hygiënische tekortkomingen infecties kunnen veroorzaken is bekend. Ziektes kunnen door bacteriën, virussen of parasieten in levensmiddelen worden veroorzaakt.

Dit laat zien hoe belangrijk een volwassen managementsysteem is voor de hygiëne in restaurants, cafés, bars en overal waar levensmiddelen worden verwerkt. Voor de inachtneming van de juiste maatregelen, dient u zich aan het zogenoemde HACCP-concept houden.

Tip: Neem een bedrijf onder de arm die je kan helpen met je HACCP.

5. Verkeerde ambities en plichtsgevoel

Ondanks dat ze ziek zijn, gaan medewerkers in de horeca heel vaak toch naar hun werk. Hier zijn verschillende redenen voor. Vaak willen de zieken hun collega’s op het werk niet in de steek laten. 

Sommigen zijn ook bang om hun baan te verliezen. Verkeerd begrepen plichtsgevoel kan echter fatale uitwerkingen hebben: in de beginfase van verkoudheden is het besmettingsgevaar heel groot. 

Snel kunnen gezonde collega’s ook ziek worden. Bovendien heeft de hygiëne in het bedrijf eronder te lijden. En tenslotte kan het verloop van de ziekte erger worden en veel langer duren. Ondanks ziekte gewoon gaan werken, is in de horeca meer regel dan uitzondering.

Tip: Verplicht je zieke werknemer thuis te blijven want het kan dat hij of zij de andere ziek maakt en/of de sfeer en ritme bederft.

6. Altijd onder druk staan in de keuken

Hoogwaardige ventilatie is in professionele keukens een absolute noodzaak. Want waar aan de lopende band wordt gekookt, gebraden en afgewassen, ontstaat een grote hoeveelheid damp. 

Vocht en warmte bemoeilijken niet alleen het werken in de keuken – de combinatie van beide vormt ook een ideaal klimaat voor bacteriën en ziektekiemen. Die belanden rechtstreeks via de ingeademde lucht in het menselijk lichaam. Ook schimmelvorming op de muren van het gebouw kan een gevolg zijn van onvoldoende ventilatie. Hoogwaardige vaatwastechniek gebruiken, is daarom belangrijk.

Tip: Professionele vaatwasmachines met geïntegreerd aircosysteem geven nauwelijks tot geen damp af en zorgen zo voor meer comfort en ergonomie in de keuken. 

1211-stress-Horeca-Webzine-1

7. Het gehoor geen pauze gunnen

Veel horecaondernemers denken bij het thema geluidsoverlast in de eerste plaats aan de rechten van de omliggende bewoners. Maar ook in horecagelegenheden met grote ruimtes voor de gasten en een open keuken kan de akoestiek een probleem voor de gezondheid worden. 

Een permanent hoog geluidsniveau – hetzij door luide muziek of door elkaar versterkende gesprekken van de gasten – kan stress bij de medewerkers veroorzaken en zelfs het gehoor beschadigen. Een slechte ruimteakoestiek is bovendien slecht voor de gasten. Zij voelen zich onprettig in een voortdurend luide omgeving.

Tip: Bouwtechnische maatregelen zoals geluiddempende plafonds of geluidabsorberend materiaal op de muren helpen om een aangenamere atmosfeer voor de gasten en het personeel te scheppen.

MAAK KENNIS MET GERENOMMEERDE BEROEPSORGANISATIES EN CONSULTANTS 
Je beroepsorganisatie of consultancybedrijf in deze carrousel? KLIK HIER.

8. Verkeerde omgang met schoonmaakmiddelen

Tensiden, fosfaten, fosfor- en stikstofverbindingen, conserveringsmiddelen, geur- en kleurstoffen – deze kunnen allemaal in de schoonmaakmiddelen aanwezig zijn. Het zijn de stoffen die schoonmaakmiddelen zo gevaarlijk maken.

Wie hiermee dagelijks moet werken, moet daarom precies weten waarop moet worden gelet. Heb ik bepaalde beschermende kleding nodig? Wat is de juiste dosering? Waarop moet ik letten in combinatie met andere middelen?

Een kleine fout kan snel ernstige gevolgen hebben – van huidirritaties via chemische brandwonden, beschadiging van de longen tot vergiftigingen.

Tip: Zorg voor ecologische producten en geef elke medewerker een degelijke opleiding.

NOOR & NOOR heeft decennialange ervaring in het opzetten en runnen van horecazaken, speciaalzaken en het leveren van diverse diensten, zowel B2B als B2C. 

Voor de uitvoering van de activiteiten doet NOOR & NOOR beroep op vernieuwende inzichten en ideeën van jonge marketeers en micro-influencers voor het beheer van je sociale media.

NOOR & NOOR werkt nauw samen met gespecialiseerde partners voor de technische aspecten van de opdrachten, maar ook met jou voor accurate en recente content.

De hoofdactiviteiten van NOOR & NOOR zijn Sociale Media Management, het bouwen en beheren van websites en webshops, SEO Content Writing of het schrijven van zoekmachinegerelateerde artikels, Virtuele Assistentie en Link Building via deze website. 

Conclusie

Als je deze acht fouten vermijdt, heb je een heel grote goede kans op een gezond en productief werkklimaat. Hoe zijn de hygiënische omstandigheden in jouw bedrijf? In de keuken liggen op veel plaatsen hygiënische valkuilen op de loer die ook ziektes kunnen veroorzaken.

Deel dit blogartikel! 

Ken jij andere professionals, hobbykoks, collega’s, vrienden en/of kennissen die ook wat kunnen hebben aan onze blogartikels? We zouden het heel fijn vinden dat je dit blogartikel in jouw netwerk deelt. Het kan makkelijk met de onderstaande sociale media-knoppen. Alvast bedankt!

Bron: MEIKO

Facebook
LinkedIn
WhatsApp
Email
Geverifieerd door MonsterInsights