Bio, da’s sowieso goed gekozen: 2de campagnegolf in aantocht

5/5

Sinds 2019 is Horeca Webzine hét interactief online magazine met het allerlaatste nieuws, tips, weetjes, inspirerende verhalen en aanbiedingen van en voor de horeca. Tweewekelijkse nieuwsbrief aan 20.828 abonnees. Klik en abonneer je ook; het is en blijft gratis!

Deze pagina werd geschreven in het Nederlands en kan dankzij een performant vertaalprogramma ook gelezen worden in het Frans en het Engels. Met onze excuses als er fouten in de tekst staan. Veel leesplezier!

bio organic food groenten horeca webzine

De biocampagne met als slogan ‘Bio, da’s sowieso goed gekozen!’, had een eerste campagnegolf van eind mei tot eind juni. Van 1 tot 14 oktober 2024 volgt de tweede golf. De campagne toont op een frisse creatieve manier dat wie bio eet, zich verbindt met het mooiste wat de aarde te bieden heeft. Met bio open je zonder moeite een wereld van puur genot, echte beleving en een bewuste en respectvolle verbinding met alles wat leeft.

Inhoudsopgave

Het belang van een biocertificaat

We tellen in Vlaanderen momenteel zo’n 1979 bedrijven die gecertificeerd zijn voor bio. Naast het zich laten certificeren als bio moet het biobedrijf ook aangeven welke producten het teelt (runderen, melk, aardappelen, …) of verwerkt (koekjes, veggieburgers, falafel, …). De biocertificering is het bewijs voor het bedrijf dat hun product voldoet aan alle voorwaarden voor bio.

Er gaat een strenge controle vooraf aan het toekennen van een biocertificaat. Ook na het toekennen blijft het bedrijf onder jaarlijkse controle staan. Deze controles komen bovenop de controles waaraan alle voedselproducenten moeten voldoen.

MAAK KENNIS MET GERENOMMEERDE BEROEPSORGANISATIES EN CONSULTANTS 
Je beroepsorganisatie of consultancybedrijf in deze carrousel? KLIK HIER.

Biolabel

Verpakte bioproducten uit Europa dragen altijd het Europese biolabel. Dat is verplicht. Het garandeert meteen dat het product voldoet aan de Europese regels.

Bij onverpakte bioproducten zoals groente en fruit kan je kijken naar de kistkaart. Die hangt aan de kist waarin de groenten of het fruit worden verhandeld en veel winkels presenteren hun koopwaar in de kist. De kaart vermeldt van welk bedrijf het product afkomstig is. Bij biologische groente en fruit staat ook steeds het woord ‘biologisch’ vermeld.

Wil je weten uit welk land jouw bioproduct komt? Onder het label staat een code die er als volgt uitziet: BE-BIO-01. BE staat voor België, terwijl het laatste cijfer verwijst naar een van de vier erkende Belgische controle-organisaties. Op een buitenlands bioproduct vind je een controlecode met een zelfde structuur, beginnend met bijvoorbeeld NL of FR.

europees-biolabel-digitaal-gebruik

Zorg voor teelt en milieu

Alle teelten starten met een levende, vruchtbare bodem. Die bodem wordt goed onderhouden en blijft vruchtbaar door teeltwisseling en natuurlijke meststoffen of compost.

Een grote zorg voor de bioboer is onkruidbestrijding. De Europese biowetgeving stelt dat de bioboer geen chemisch-synthetische herbicides mag gebruiken om onkruid te bestrijden. Daarom doet de bioboer aan gewasbescherming op basis van natuurlijke producten.

Maar eerst gaat de bioboer preventief aan de slag, zodat onkruid minder kans krijgt op de percelen. Groenbemesters worden ingezet om de bodem te bedekken en te onderhouden. Toch moet zo nu en dan het onkruid aangepakt worden en ook dat gebeurt op een milieuvriendelijke, doch arbeidsintensieve manier met schoffel of wiedeg.

Voor sommige teelten zoals aardbeien of courgetten wordt de bodem volledig bedekt met folie met uitsparingen voor de planten, zodat het onkruid niet kan kiemen.

De ware aard van bioproducten

In levensmiddelen zijn additieven zoals conserveermiddelen, verdikkingsmiddelen of voedingszuren vaak onmisbaar. Chemische additieven zijn in elk geval verboden in biologische verwerkte producten. Essentiële additieven, zoals additieven van natuurlijke oorsprong, zijn toegelaten in bio onder strikte voorwaarden. Zo zijn citroenzuur, melkzuur, bijenwas, pectine, talk, … toegelaten, maar enzymen om bruinkleuring tegen te gaan niet.

Bij biologische producten spreekt men van 51 toegelaten additieven, voor niet-biologische verwerkte producten zijn dat er honderden.

Bio streeft ernaar om authentieke voeding te produceren met een pure smaak. Het is dus belangrijk dat bij de verwerking van de producten de vitale eigenschappen van het product worden bewaard en dus vermijd bio alle stoffen die de ware aard van het product verbergen.

bio vlees lekker van bij ons

Bio in cijfers

Via het consumentenpanel van 6.000 Belgische gezinnen van GfK Belgium krijgt VLAM inzicht in het thuisverbruik van bioproducten.

In de periode juli 2022 – juni 2023 steeg het verbruik van bioproducten zowel in waarde als in volume tegenover dezelfde periode het jaar voordien, toen er een stagnatie optrad. Hiermee lijken de biobestedingen opnieuw aan te knopen met de groeiende trend van voordien.

Ondanks de voedselinflatie werd in België 1,2 miljard euro aan bio uitgegeven in de periode van juli 2022 tot juni 2023. De totale biobestedingen stegen met 13%, die voor verse biovoeding zelfs met 21%. Het bioaandeel groeide dan ook van 3,4% naar 3,5%; het aandeel verse biovoeding steeg van 4,9% naar 5,4%.

MAAK KENNIS MET HEEL BETROUWBARE HORECALEVERANCIERS.  
Ook je bedrijf in deze carrousel? Word Premium Partner zonder kosten. KLIK HIER.

Bijna iedereen koopt wel eens bio

Bijna iedereen (98 op 100) koopt wel eens een bioproduct. Er zijn echter grote verschillen in intensiteit tussen de biokopers. 20% van de kopers zorgen voor 81% van de totale bio-omzet. Deze groep van intensieve biokopers kochten vorig jaar vaker bio en waren de drijvende kracht achter de groei van bio.

Per capita besteedde de Brusselaar 137 € per kop aan bio, de Waal 127 € en de Vlaming 83 €, maar het verschil wordt kleiner.

Biowinkels

De klassieke supermarkt blijft het grootste biokanaal, gevolgd door het gespecialiseerde kanaal (o.m. bakkers, slagers en ook BioPlanet). Hard discount groeit sterk voor verse voeding maar niet voor bio.

De hoeve en de boerenmarkt zijn kleiner maar hebben wel de meeste biologische producten in het assortiment. Eén op de drie producten is er biologisch (bij hard discount is dit slechts 1,4%).

bio winkel groothandel horeca webzine magazine

Producten verwerken in je menu

Ben je geïnteresseerd om biologische producten te verwerken in je gerechten? Dan zijn er tal van samenwerkingen mogelijk met biobedrijven die je kunnen helpen met de levering van biologische producten.

Raadpleeg deze pagina en vind alle informatie die je nodig hebt om je gerechten te verrijken met biologische producten. Zie ook deze pagina voor groothandels.

Lekker koken met bio

Het gebruik van biologische voeding is een unieke kans om zich te onderscheiden en in te spelen op de groeiende vraag van consumenten naar verantwoorde en bewuste keuzes. Het is een stap richting een toekomst waarin lekker eten en zorg voor onze planeet hand in hand gaan.

Koken met biologische voeding draait niet alleen om de pure authentieke smaak van de ingrediënten, maar ook om duurzaamheid en respect voor onze planeet. Door te kiezen voor biologische producten, kiezen chefs voor voeding die vrij is van chemische bestrijdingsmiddelen en kunstmatige toevoegingen, wat resulteert in gerechten die niet alleen beter zijn voor de gezondheid van de gasten, maar ook voor het milieu.

Biologische voeding staat garant voor een rijkdom aan smaken en voedingsstoffen, direct afkomstig van de natuur.

Lamskoteletjes op Griekse wijze 

Een heerlijk hoofdgerecht met biologische producten. De sappige lamskotelet, de gegrilde groenten in combinatie met citroen zorgen voor een explosie in je mond, maar is toch lekker en fris.

Ingrediënten (voor 4 personen)

  • 8 lamskoteletten
  • 1 citroen (sap)
  • 1 citroen (partjes)
  • verse tijm
  • olijfolie
  • peper
  • grof zeezout

Voor de gegrilde groentjes:

  • 1 aubergine
  • 1 courgette
  • 400 g krielaardappelen
  • 1 kl gedroogde oregano
  • 2 takjes rozemarijn
Lamskoteletjes op Griekse wijze met gegrilde bio groenten en krieltjes

Bereiding

  • Marineer het lamsvlees in het sap van de citroen en evenveel olijfolie. Voeg enkele takjes tijm toe en zet voor 20 minuten aan de kant.
    Draai de koteletten geregeld om, voor een gelijke marinade.
  • Snijd de aubergine in grove stukken. Besprenkel met zout en laat 10 minuten uitlekken in een zeef.
    Wrijf het zout en vocht weg met keukenpapier.
  • Halveer de aardappelen en blancheer ze 10 minuten in kokend gezouten water, snijd ondertussen de courgette in dikke plakjes.
  • Verhit een grillpan met olijfolie. Haal het vlees uit de marinade en dep een beetje droog. Grill de koteletten aan elke kant 2 tot 3 minuten Kruid na het bakken met grof zeezout en peper. Laat 10 minuten rusten onder aluminiumfolie.
  • Borstel ondertussen de aubergine, courgette en aardappelen in met olijfolie, strooi er de oregano over en grill ze aan beide kanten goudbruin in de grillpan.
  • Strooi er het grof zout en de gekneusde blaadjes van de rozemarijn over.

NOOR & NOOR heeft decennialange ervaring in het opzetten en runnen van horecazaken, speciaalzaken en het leveren van diverse diensten, zowel B2B als B2C. 

Voor de uitvoering van de activiteiten doet NOOR & NOOR beroep op vernieuwende inzichten en ideeën van jonge marketeers en micro-influencers voor het beheer van je sociale media.

NOOR & NOOR werkt nauw samen met gespecialiseerde partners voor de technische aspecten van de opdrachten, maar ook met jou voor accurate en recente content.

De hoofdactiviteiten van NOOR & NOOR zijn Sociale Media Management, het bouwen en beheren van websites en webshops, SEO Content Writing of het schrijven van zoekmachinegerelateerde artikels, Virtuele Assistentie en Link Building via deze website. 

Deel dit blogartikel! 

Ken jij andere professionals, hobbykoks, collega’s, vrienden en/of kennissen die ook wat kunnen hebben aan onze blogartikels? We zouden het heel fijn vinden dat je dit blogartikel in jouw netwerk deelt. Het kan makkelijk met de onderstaande sociale media-knoppen. Alvast bedankt!

Bronnen: Lekker van bij ons – Bio mijn natuur

Facebook
LinkedIn
WhatsApp
Email
Geverifieerd door MonsterInsights