De 5 redenen om bierkaartjes in te zetten voor extra promotie van je zaak of event

5/5
Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn
Share on whatsapp
WhatsApp
Share on email
Email
bierkaartjes bierviltjes Horeca Webzine

Wist je dat bedrukte bierkaartjes of bierviltjes perfect werken voor de promotie van jouw bedrijf of event? Wie speelt er niet even mee aan de bar? Op dat moment heb je iemand zijn volledige aandacht! Bij heel wat drukkers kan je ze laten drukken, maar er is nu een nieuwe speler op de markt: bierkaartjes.com.

Bierkaartjes

Bierkaartjes of bierviltjes, we kennen ze allemaal. Veelal zijn die – vooral die we in de cafés en restaurants tegenkomen – bedrukt met de publiciteit van brouwerijen. Ze worden mooi onder je glas bier of drankje gelegd door de kelner. Maar waarom doen ze dit? Hoe wordt een bierkaartje gemaakt en waarom vinden wij dat een bierkaartje nu wel het ideale drager om publiciteit te maken, zowel voor je lokale handelszaak, als nationaal merk of event? En waar kan je ze laten bedrukken? Zoveel vragen waarop we je hier een antwoord geven.

Een beetje geschiedenis

Een bierkaartje of bierviltje anno 2020 is een onderzetter gemaakt van viltkarton van 1,40 à 1,50mm dik dat gebruikt wordt om een glas op te zetten. Zo wordt de tafel niet nat door vocht dat door morsen, condensatie of schoonspoelen aan het glas hangt. Maar de voorlopers van het bierkaartje waren porseleinen of aardewerken onderzetters.

bierkaartjes Horeca Webzine
Foto: Saleroom

Het bierkaartje of bierviltje van houtpulp werd in 1892 gedeponeerd door Robert Sputh uit Dresden. Het productieproces werd in 1903 geperfectioneerd door Casimir Otto Katz. Hij gebruikte industrieel sparrenhout waarvan de lange vezels een hoog absorberend vermogen hebben. Aan dat productieproces veranderde weinig tot in 1960 een Finse maatschappij het crème-achtige karton met een laag pure witte cellulose bedekte. Hierdoor namen zowel de bedrukbaarheid als het absorberend vermogen van het viltje toe. Het bierschuim dringt door het cellulose in het karton en wordt daar vastgehouden.

In het verleden werden bierkaartjes altijd in een vaste vorm geleverd. Ze waren altijd rond en hadden een vaste maat. De bierviltproducerende industrie werd inventiever, bierkaartjes kwamen er in allerlei soorten en maten. Ook het gebruik van viltjes is door de jaren heen uitgebreid.

Een traditioneel rond bierviltje heeft een diameter van 107 millimeter en vierkant 93x93mm met afgeronde hoeken van ongeveer 10mm. 

bierkaartjes horeca webzine
Door je merk op een bierviltje te printen, komt de gast in het café continu met jouw merk in aanraking.

Bedrukken van bierkaartjes

Bierkaartjes of biertviltjes kunnen op twee verschillende manieren worden bedrukt; zowel digitaal als in offset. Tot 250 stuks worden ze vaak digitaal geprint. Het viltkarton wordt dan bij manier van spreken door een printer gehaald die het design erop print. Deze manier van bedrukken is echter heel duur. Vooral kleinere drukkerijen en/of reclamebureaus maken gebruik van deze manier om bierkaartjes te bedrukken. Het voordeel is dat ze ten alle tijden geproduceerd kunnen worden en dus relatief gezien een korte levertijd hebben.

De bierkaartjes of bierviltjes die we zien in de cafés worden allemaal via offset bedrukt. Dit betekent dat ze gedrukt worden op grote combinatievellen die in hoog tempo onder de drukpersen doorgaan. Er worden drukplaten gemaakt waar zo’n 100 verschillende designs op staan. De drukplaat heeft nagenoeg dezelfde afmeting als de vellen bierviltkarton.

Uiteindelijk drukt de plaat de designs op het bierviltkarton en herhaalt zich dit keer op keer. Vervolgens liggen er 100 vellen bierviltkarton op elkaar en worden ze door de stansmachine gehaald. Deze snijdt alle losse vormen uit en zorgt voor stapeltjes van 100 bierviltjes. Die gaan vervolgens door de sealmachine heen en zo krijg je strak gesealde pakjes van 100 bierviltjes. Dit proces gaat volledig geautomatiseerd!

De viltjes zijn voor sommige mensen een verzamelobject. Ook zijn er meerdere spelletjes met bierviltjes. Dit zijn meestal behendigheidsspelletjes, waarbij het de bedoeling is met een bepaalde handbeweging met een viltje een vooraf bepaalde plek te bereiken, zoals op een glas.

Bierkaartjes spel Horeca Webzine
Combineer je reclame op je bierkaartje met een spelletje. Je favoriete café zal zeker content zijn om je bierkaartjes te gebruiken.

Ideaal promotiemateriaal

Heb je een event met de organisatie of een langlopende promotie met je bedrijf? Erg leuk om dan bierkaartjes te hebben om te verspreiden in je favoriete café(s) waar je doelpubliek zit.

Door je merk en promotie op een bierviltje te printen, komt de gast in het café continu met jouw merk in aanraking: letterlijk en figuurlijk. Men draait je bierkaartje om, houdt het vast, schrijft erop en speelt er spelletjes mee. Ideaal dus als jouw merk en/of promotie hierop staat.

Weet dat originele bierkaartjes ook worden meegenomen door de gasten als leuk aandenken. Het is dus een erg goedkope verspreiding van je merk en naamsbekendheid!

Wat kan je laten drukken op een bierkaartje?

Je kan eigenlijk alles wat je wil op een bierkaartje laten drukken. Dit kan foto’s zijn in full colour of een tekst in één of meerdere kleuren op een achtergrond. De houtpulp waaruit een bierkaartje bestaat, is een natuurlijk en ruw materiaal. Hiermee moet dus wel rekening gehouden worden. Zorg er bijvoorbeeld voor dat de tekening of het lettertype niet te klein is. Ook dienen de drukbestanden volgens nauwe specificaties opgemaakt te worden. De machines lezen een bepaald soort kleuren (CMYK) wel en een bepaald soort kleuren (Pantone) niet. Maar dit leggen drukkers van bierkaartjes je wel graag uit.

Bierkaartjes.com

Je kan op vandaag bij heel wat drukkers bierkaartjes laten bedrukken. Ook verschillende webshops bieden ze aan.

Na een klein onderzoek gaat onze voorkeur naar Bierkaartjes.com. Deze nieuwe speler op de markt levert niet alleen aan scherpe prijzen, maar ook met een persoonlijke topservice. Want ook als je geen ontwerp hebt, helpt de zaakvoerster Carmen je totaal gratis. Stuur haar je logo, foto’s en tekst die je graag op je bierkaartjes wenst te zien, en ze maakt voor je binnen de 24 uur een ontwerp.


Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn
Share on whatsapp
WhatsApp
Share on email
Email

Gratis abonnement

Abonneer je gratis op Horeca Webzine en ontvang elke week op zaterdagmorgen in je mailbox het allerlaatste nieuws, originele tips, weetjes, inspirerende verhalen en aanbiedingen van en voor de horeca.

Zonder dat je er iets extra hoeft voor te doen, maak je ook wekelijks kans op tal van culinaire geschenken.

Om de nieuwsbrief te kunnen personaliseren, willen we graag weten wie je bent. Voor iedere lijst die je aanstipt, krijg je een gepersonaliseerde nieuwsbrief.

Het gratis abonnement op Horeca Webzine kan op ieder moment worden opgezegd.

Nieuwe berichten

Meest gelezen