• Horeca Webzine
  • Adverteren
    • Statistieken website
  • Partnerships
    • Partners Horeca Webzine
    • Premium Partner worden
    • Content Partner worden
  • Online Marketing
    • Formules Online Communicatie
      • Performante webshop
  • Shoppen
    • Winkelmand
    • Afrekenen
  • Communities
    • Community mārie
      • Welkomstbericht nieuwe leden mārie
  • Recepten van Chefs
    • Recept insturen
  • Gratis abonnement
    • Winnaars wekelijkse waardebon
  • Contact
  • Divers
    • Brand Ambassador
    • Privacy Policy
    • Vacature
Horeca Webzine
  • Nieuws
  • Kennisbank
  • Hotel
  • Restaurant
  • Café
  • Feestzaal
  • Catering
  • Leveranciers
  • mārie
  • Mastercooks
No Result
View All Result
  • Nieuws
  • Kennisbank
  • Hotel
  • Restaurant
  • Café
  • Feestzaal
  • Catering
  • Leveranciers
  • mārie
  • Mastercooks
No Result
View All Result
Horeca Webzine
No Result
View All Result
Home Kennisbank

Ga je op het randje, of geef je jouw gasten een optimale bescherming? 5 aandachtspunten en extra tips

Henri Sibering by Henri Sibering
10/07/2020
in Kennisbank, Tips
0
bescherming horeca webzine coronavirus snack aan de maas
6
SHARES
164
VIEWS

Nu we wel bijna allemaal al een paar weken weer open zijn, kan je je afvragen of dit het wel allemaal is wat je wil aanbieden. Het is een belangrijk onderdeel geworden van de bedrijfsvoering, en het gaat dus deel uitmaken van ons ondernemersplan. Ik heb het over de beschermingsmaatregelen post-covid. Ga je op het randje, of geef je jouw gasten een optimale bescherming die ze verdienen?

Bescherming en gasten

Iedere gast heeft zijn eigen beeld van wat hij of zij prettig of voldoende vindt als bescherming tegen het virus. Het is aan ons als ondernemer om er gehoor aan te geven binnen de opgelegde richtlijnen. Nu en in de toekomst, want zolang er geen vaccin is, zal het virus nog circuleren. Zie maar de opflakkeringen de voorgaande week in Duitsland, Spanje,… Dan komt er ook nog bij dat de opgelegde richtlijnen per periode veranderen, en sommige zelfs per regio of gemeente. Vooruit zien en duidelijke communicatie naar de gasten toe hieromtren is en zal nog wel een tijdje belangrijk zijn.

Beleidsvisie

Met een duidelijke visie over je eigen post-covid-beleid kan je je onderscheiden van je collega’s. Een gast, maar ook je vaste medewerker die al jaren voor je werkt, kan jouw maatregelen zowel prettig als onprettig ervaren. Dat kan zo zijn als je strikte regels oplegt.

bescherming - covid-19 - snackbar aan de  maas - horeca webzine
Met een duidelijke visie over je eigen beleid kan je je ondescheiden van je collega’s. Foto: Snackbar aan de Maas

Er is niet een echte leidraad over welke type gast welke omgeving het prettigst gaat vinden. Er zullen altijd gasten zijn die jouw manier van werken niet prettig gaan vinden, maar ook andersom uiteraard. Evalueer maar eens de afgelopen weken. Het was en is nog steeds een onbekend terrein. Wat ik wel zeker ben, is dat je zeker voordeel uit kan halen.

Aandachtspunten

1- Begin met jezelf.

Welke bescherming voelt goed aan bij jou? Jij staat zelf in de zaak. Jouw bescherming en die van familie is het belangrijkste.

Lees ook:

Hoe wordt het overbruggingsrecht belast?

Gebruik jij straks ook boter van insecten in je gerechten?

2- Overleg met je personeel.

Ook je personeel moet zich prettig voelen in de omgeving en zeker niet angstig worden tijdens het werk. Gaan ze dit wel prettig vinden als je ze dagelijks hun temperatuur scant?

bescherming covid-19 Horeca Webzine

3- Denk aan je gast, of beter, de gast die je wilt bereiken.

Heb je hoge standaarden, kan dat soms heel goed gewaardeerd worden. Maar ongetwijfeld zullen er door je maatregelen gasten wegblijven. Ook dat kan misschien wel positief zijn.

4- Check met je omgeving.

Je maakt vaak deel uit van een gemeenschap: een winkelstraat, een galerij, een restaurantsvereniging,… Kijk goed of je het beeld dat je creëert met de beschermingsmaatregelen wel dit is dat je wilt uitdragen.

5- Check regelmatig de regelgeving.

Informeer je regelmatig of de beschermingsmaatregelen die je nu hebt getroffen effectief wel binnen de gestelde normen vallen. Volg het hier of via de informatiekanalen van je gemeente.

Zichtbare en onzichtbare beschermingsmaatregelen

Als je nog met je beschermingsmaatregelen aan de slag moet gaan of die wenst te evalueren, denk er dan ook aan hoe je de maatregelen gaat implementeren. Kijk naar de zichtbare en onzichtbare beschermingsmaatregelen. Het voordeel kan zijn dat bij onzichtbare maatregelen de gast het idee heeft – en alleen het idee – dat er bij jou in de zaak veel mogelijk is binnen de grenzen.

Zeer duidelijk zichtbare maatregelen gaan de kritische gast het idee geven dat er heel goed op ze wordt gelet. Daarentegen zal de minder kritische gast dit zien als een beperking en een drempel om bij je binnen te komen.

bescherming - Snackbar aan de Maas
Foto: Snackbar aan de Maas

In de praktijk betekent dit bijvoorbeeld dat als je een zuil met handgel buiten zet met een waslijst aanrichtlijnen op een bord dat sommige gasten daar heel blij van gaan worden, maar dat er ook mensen gaan zijn die je zaak gaan voorbij lopen. Voor horecazaken met een overwegend toeristisch doelpubliek is dit best belangrijk.

Zet je diezelfde zuil blanco binnen bij de ontvangst en laat je door je lieve ontvangstbediende de regels met een glimlach doornemen met de gast zal dat veel gastvrijer beeld geven. En met hetzelfde resultaat, althans omtrent de bescherming.

Anticipeer en corrigeer de gasten

Maak het voor de gasten niet alleen duidelijk wat de maatregelen zijn in je zaak, maar ontneem ze de mogelijkheid om het fout te doen. Gasten maken niet bewust fouten en lopen bijvoorbeeld per ongeluk via de verkeerde route naar de WC. Misschien niet eens zo erg, maar andere gasten kunnen zich daar aan storen.

Met plantenbakken of tussenschotten kan je een fysieke barrière maken of een psychologische met pijlen of voetstappen op de vloer als er de plaats er niet voor is. Zo kan het niet fout gaan, en is het prettig voor alle gasten.

bescherming - Snackbar aan de Maas
Maak het voor de gasten niet alleen duidelijk wat de maatregelen zijn in je zaak, maar ontneem ze de mogelijkheid om het fout te doen. Foto: Snackbar aan de Maas

Beleid voor langere tijd

Maak een beleid dat je aanhoudt voor een langere tijd. Denk, overweeg, brainstorm dan voor je gaat implenteren ook met je medewerkers en misschien ook wel met een goeie vriend of collega in Horeca 4 Horeca als je er niet uit geraakt.

Al kunnen kleine aanpassingen wel, een duidelijk beleid die niet om de haverklap volledig veranderd wordt, geeft vertrouwen bij de gasten en levert ongetwijfelde frequentere bezoeken op.

Dat zal wel lastig zijn omdat je nooit precies kan weten welke maatregelen er door de regering worden aangescherpt of afgebouwd. Daarom mijn aandachtspunt nummer 5.

Het is uiteindelijk aan jou hoe jij je eigen zaak wil runnen. Maar er valt zeker iets te winnen op gebied van ‘veilige gastvrijheid’. En jij kan daarmee het voortouw nemen. Meer kracht voor de actieve ondernemer met een visie.

Benieuwd hoe jij het wel hebt aangepakt. Misschien kunnen we er eens over brainstormen in de sparringcommunity Horeca 4 Horeca. Een horecazaak leiden kan soms eenzaam zijn. Of juist complex en lastig, zoals met beslissingen om de beschermingsmaatregelen. Je hebt niet altijd alle wijsheid in pacht. Maar er wordt wel naar je gekeken om de knopen door te hakken en om het voortouw te nemen. En als je dan met vragen zit, inzichten of inspiratie nodig hebt, is sparren heel waardevol. Een brainstorm en een kijk op het vraagstuk vanuit een ander perspectief, doet wonderen.

Abonneer je gratis op Horeca Webzine en maak wekelijks kans om een etentje te winnen in een leuke horecazaak.
Tags: adviescovid-19Henri Siberinghorecamedewerkerleveranciertipsuitbaterweetjes
Share6TweetShare
premium partner keurslager
premium partner weyn's honing
Previous Post

OMJB zorgt samen met jou dat je online scoort! Geniet nu van 1 jaar gratis Website Abonnement

Next Post

Over het ontbijt in hotels en het ontbijtrestaurant. Met 5 tips en weetjes.

Henri Sibering

Henri Sibering

Henri Sibering is snacktender van Snackbar aan de Maas in Rotterdam en houdt ervan om zijn ondernemerservaring, opbeurende tips en weetjes te delen met de collega's.

Next Post
ontbijt-uitgebreid-tafel-bord-Horeca-Webzine

Over het ontbijt in hotels en het ontbijtrestaurant. Met 5 tips en weetjes.

Geef een reactie Reactie annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Ik ga akkoord met de Privacy Policy.

GRATIS ABONNEMENT

Abonneer je gratis op Horeca Webzine en ontvang elke week op zaterdagmorgen in je mailbox het allerlaatste nieuws, originele tips, weetjes, inspirerende verhalen en aanbiedingen van en voor de horeca.

Zonder dat je er iets extra hoeft voor te doen, maak je ook wekelijks kans op tal van culinaire geschenken.

Om de nieuwsbrief te kunnen personaliseren, willen we graag weten wie je bent. Voor iedere lijst die je aanstipt, krijg je een gepersonaliseerde nieuwsbrief.

Het gratis abonnement op Horeca Webzine kan op ieder moment worden opgezegd.

We hebben je gratis abonnement op Horeca Webzine ontvangen. Controleer nu nog even je inbox of spammap om je mailadres te bevestigen.

RECENTE BERICHTEN

belgische streekspecialiteiten quiz

Ken jij de Belgische streekspecialiteiten? Doe de 20 vragenquiz

02/03/2021
chef and knife mes messen slijperij

Chef & Knife: slijperij en messen waar je jarenlang plezier aan beleeft

01/03/2021
overbruggingsrecht advies horeca webzine

Hoe wordt het overbruggingsrecht belast?

01/03/2021
Gebruik jij straks ook boter van insecten in je gerechten?

Gebruik jij straks ook boter van insecten in je gerechten?

01/03/2021
mastercooks of belgium 28 meesterkoks box bon moments Young Masters

Deze 3 Young Masters hebben elk hun eigen stijl

26/02/2021

MEEST GELEZEN

  • Horeca Webzine online magazine open petitie uitbaters

    Teken de petitie, de horeca in België en Nederland moet weer open!

    0 shares
    Share 0 Tweet 0
  • Wat is de dresscode in het Hof van Cleve van Peter Goossens?

    231 shares
    Share 231 Tweet 0
  • Meer dan 100 horecazaken met een leuk terras in Vlaanderen

    0 shares
    Share 0 Tweet 0
  • Zowat 550 cateraars en feestzaaluitbaters zijn de ongelijkheid beu en stappen naar de rechter 

    0 shares
    Share 0 Tweet 0
  • Vlaamse cateraars en feestzaaluitbaters groeperen zich om hun rechten op te eisen

    0 shares
    Share 0 Tweet 0
Horeca Webzine

Hét interactief online magazine met het allerlaatste nieuws, tips, weetjes, inspirerende verhalen en aanbiedingen van en voor de horeca in de gehele wereld.

  • Home
  • Statistieken website
  • Privacy Policy
  • Contact

© 2019 - Horeca Webzine

No Result
View All Result
  • Horeca Webzine
  • Adverteren
    • Statistieken website
  • Partnerships
    • Partners Horeca Webzine
    • Premium Partner worden
    • Content Partner worden
  • Online Marketing
    • Formules Online Communicatie
      • Performante webshop
  • Shoppen
    • Winkelmand
    • Afrekenen
  • Communities
    • Community mārie
      • Welkomstbericht nieuwe leden mārie
  • Recepten van Chefs
    • Recept insturen
  • Gratis abonnement
    • Winnaars wekelijkse waardebon
  • Contact
  • Divers
    • Brand Ambassador
    • Privacy Policy
    • Vacature

© 2019 - Horeca Webzine

Om jouw bezoek aan onze website makkelijker en persoonlijker te maken gebruiken wij cookies. Voor het plaatsen van sommige cookies hebben we echter wel je toestemming nodig. Bezoek onze Privacy Policy.