Belg eet minder frequent vlees en zoekt vaker variatie in 2022

5/5

Sinds 2019 is Horeca Webzine hét interactief online magazine met het allerlaatste nieuws, tips, weetjes, inspirerende verhalen en aanbiedingen van en voor de horeca. Tweewekelijkse nieuwsbrief aan 20.782 abonnees. Klik en abonneer je ook; het is en blijft gratis!

Deze pagina werd geschreven in het Nederlands en kan dankzij een performant vertaalprogramma ook gelezen worden in het Frans en het Engels. Met onze excuses als er fouten in de tekst staan. Veel leesplezier!

Belg België Belgen Varkensvlees Horeca Webzine

Vlees blijft in België veruit de belangrijkste eiwitbron. De absolute meerderheid van de Belgen (96%) eet vlees. Een zeer kleine groep (4%) heeft een zuiver vegetarische levensstijl. 

Redenen om voor vlees te kiezen

De hoofdreden om voor vlees te kiezen is de smaak ervan. De Belg vindt vlees lekker en associeert het eten ervan met genieten. Naast de smaak is de voedzaamheid een belangrijke drijfveer.

Hij weet dat vlees essentiële voedingsstoffen bevat en daardoor past in een gezonde voeding. Vlees brengt kwaliteitseiwitten, vitamine B1, B3, B6 en vooral B12 en mineralen zoals ijzer en zink aan.

Belg Belgie Belgen 000-dry-aged-vlees-rundvlees-Horeca-Webzine

Gewoontedieren

Ten slotte blijven Belgen ook gewoontedieren wanneer het op onze voeding aankomt. Het vasthouden aan de eetgewoonten vervolledigt de top drie van de keuzes voor vlees.

Niet minder dan 68% geeft aan dat vlees sterk ingebakken zit in zijn voedingsgewoontes, waardoor vlees aankopen, bereiden en er receptinspiratie voor hebben of vinden weinig moeite kost. Dit blijkt uit de bevraging van iVox in februari 2022.

Belg zoekt vaker de variatie op 

De voornaamste verandering betreffende vleesconsumptie zit hem in het aantal consumptiemomenten. De Belg vermindert het aantal maaltijden dat er vlees gegeten wordt.

Het aantal maaltijden waarbij een andere eiwitbron wordt gekozen neemt zo toe, waardoor de Belg meer varieert en het vleesverbruik op lange termijn vermindert (jaarlijks à rato van 1% à 2%).

Opvallend is wel dat tijdens de COVID-pandemie er beduidend meer verse producten, waaronder vlees, thuis werden geconsumeerd door het wegvallen van de mogelijkheid om buitenshuis (op restaurant) te eten. 

Sinds de heropening van de horeca, zien we die verschuiving zich weer herstellen.

Geen negatieve attitude

De Belg kijkt zeker niet negatief naar vlees: 9 op de 10 Belgen (90%) geeft aan geen negatieve attitude te hebben ten opzichte van het product. De voornaamste drijfveer voor variatie in onze eetgewoonten is het doorbreken van de vaste routine.

Het is een positieve variatiekeuze (variëren is lekker, gezond en duurzaam). Zo vindt bijvoorbeeld slechts 9% dat vlees niet past in een gezond voedingspatroon. De bezorgdheid om het milieu en het klimaat is voor een deel van de bevolking (29%) een argument om te variëren. Dierenleed is een argument dat we vooral horen bij personen die zelden of nooit vlees eten.

Niet meer dagelijks vlees

Het merendeel van de Belgen varieert in eiwitbronnen (vlees, vis of vegetarisch). Minder dan 1 op 5 (17%) zegt in 2022 wel nog bijna dagelijks vlees te eten, maar deze groep is de voorbije jaren kleiner geworden (we komen van 24% in 2014).

Aan de andere kant zien we dat slechts 8% niet wekelijks vlees eet. 4% eet het nooit en dit percentage blijft al een aantal jaren stabiel. De 2 uitersten buiten beschouwing gelaten, betekent dit dus dat 75% van de Belgen regelmatig vlees eet en dit wel afwisselt met vis en vegetarisch en er dus een gevarieerd eetpatroon op nahoudt.

Belg België Horeca Webzine Vlees BBQ

Chauvinisme troef

Lokaal is voor veel Belgen een love brand. Bijna 3 op 5 Belgen (58%) geeft aan dat het land van herkomst een invloed heeft op hun aankoopkeuze van vers vlees. Een absolute meerderheid (95%) van hen geeft aan dat ze dan een voorkeur hebben voor inlands vlees.

Die voorkeur voor inlands vlees komt er vooral omwille van de steun voor de inlandse economie, het vertrouwen in de controles in België (veiliger) en de inspanningen die de Belgische vleessector doet op het vlak van milieu en dierenwelzijn.

Die perceptie van milieuvriendelijker komt er voorlopig vooral door het kortere transport dat nodig is. De verdere kennis over de milieu-impact van inlands vlees is eerder beperkt. Zo weet slechts 18% dat de CO2-uitstoot van het Belgisch Witblauw rund lager is dan die van bv. Ierse runderen.

De thuisverbruikscijfers van vlees

Tussen 2014 en 2018 daalde het thuisverbruik van vlees inclusief gevogelte jaarlijks met 3%, in 2018 met 2% en in 2019 met 1%. Daar stond wel een toenemend verbruik buitenshuis tegenover en een toegenomen belangstelling voor kant- en-klare maaltijden, die niet meegerekend zijn in het thuisverbruik van vlees.

Als gevolg van de coronacrisis die losbarstte in maart 2020 en de bijhorende beperkende maatregelen (o.a. sluiting horeca, verplicht thuiswerk) steeg het verbruik thuis en verminderde het buitenhuisverbruik in 2020 en 2021.

In 2021 noteerde GfK België een thuisverbruik van 28,4 kg per capita voor vlees inclusief gevogelte, dat is 9% meer dan in 2019 vóór de coronacrisis.

MAAK KENNIS MET GERENOMMEERDE BEROEPSORGANISATIES EN CONSULTANTS 
Je beroepsorganisatie of consultancybedrijf in deze carrousel? KLIK HIER.

Verse kip

In volume blijft verse kip de belangrijkste categorie met 8,0 kg per capita, gevolgd door verse vleesmengelingen (o.a. gemengd gehakt, gemengde brochette, …) (6,3 kg), vers varkensvlees (5,4 kg), vers rundvlees (4,6 kg), ander vers vlees (kalfsvlees, kalkoen, lamsvlees, paardenvlees, konijn, wild,…) (2,7 kg) en diepvriesvlees en -gevogelte (1,5 kg).

Lekker van bij ons aardappelen

VLAM – Lekker van bij ons

VLAM voert promotie voor de producten van de Vlaamse landbouw, tuinbouw en visserij in binnen- en buitenland. VLAM is een privaatrechtelijke organisatie en werkt in opdracht van de Vlaamse overheid en het bedrijfsleven.

De promotiecampagnes van VLAM worden grotendeels per product of per productgroep opgezet; ze worden gefinancierd door de betrokken deelsector. Naast de specifieke werking per productgroep voert VLAM ook overkoepelende promotie voor de producten van bij ons.

Alle communicatie naar de consument gebeurt onder het logo ‘Lekker van bij ons’.

Deel dit blogartikel! 

Ken jij andere professionals, hobbykoks, collega’s, vrienden en/of kennissen die ook wat kunnen hebben aan onze blogartikels? We zouden het heel fijn vinden dat je dit blogartikel in jouw netwerk deelt. Het kan makkelijk met de onderstaande sociale media-knoppen. Alvast bedankt!

Bron: VLAM

Facebook
LinkedIn
WhatsApp
Email
Geverifieerd door MonsterInsights