Amper 62% foodsector bewust van behoeften ‘gemaksgeneratie’

5/5

Sinds 2019 is Horeca Webzine hét interactief online magazine met het allerlaatste nieuws, tips, weetjes, inspirerende verhalen en aanbiedingen van en voor de horeca. Tweewekelijkse nieuwsbrief aan 20.973 abonnees. Klik en abonneer je ook; het is en blijft gratis!

Deze pagina werd geschreven in het Nederlands en kan dankzij een performant vertaalprogramma ook gelezen worden in het Frans, Engels en Spaans. Met onze excuses als er taalfouten in de tekst staan. Veel leesplezier!

foodsector behoeften Gen-Z horeca

In 2030 zal meer dan de helft van de volwassenen in België tot de ‘Gemaksgeneratie’ behoren: de Millennials en Generatie Z. De foodsector is bewust dat deze generatie andere behoeftes en wensen heeft op het gebied van buitenshuisconsumptie, maar is er volgens onderzoek van GROUP7 nog niet op voorbereid. We lichten het even toe.

Inhoudsopgave

Generatie Z

Binnen 6 jaar zal vooral de Generatie Z aanzienlijk zijn gegroeid. Volgens de Foodshopper Monitor 2024 – FoodService Instituut Nederland (FSIN) zal deze generatie een hoger beschikbaar inkomen hebben én dus meer invloed.

Ook zal volgens dezelfde bron deze generatie een groter deel van hun inkomen aan buitenashuisconsumptie spenderen dan andere generaties.

Amper 62% van de foodsector bewust

In de foodsector is meer dan de helft (62%) zich ervan bewust dat Gen-Z andere behoeftes en wensen heeft op het gebied van buitenshuis eten. Toch past niet iedereen zich direct aan op de opkomst van met name Gen-Z.

Dit blijkt uit onderzoek van de GROUP7 Professional Community onder 321 Belgische respondenten uit de segmenten horeca, fastservice en catering, dat in maart 2024 werd gehouden.

De verschillen tussen de generaties merkt men vooral in fastservice, daarna in horeca en het minste in het segment catering.

foodsector behoeften Gen-Z pizza

Aanpassingen in de foodsector

Zowat 1/3 van de respondenten heeft het menu of assortiment al (gedeeltelijk) aangepast voor Gen-Z. De aanpassingen die het meest worden gedaan zijn:

Slechts klein percentage overweegt aanpassingen

Van de respondenten die hun menu of assortiment nog niet hebben aangepast, overweegt slechts 16% dit binnen 1 tot 2 jaar te doen.

Opvallend is dat geen enkele respondent uit fastservice erover denkt om het menu of assortiment binnen korte tijd aan te passen voor Gen-Z.

Foodsector laat kansen liggen

Gezien de groeiende invloed van Gen-Z en hun toenemende budget voor buitenshuisconsumptie, is het feit dat nog maar zo weinig respondenten uit de foodsector aanpassingen wil doen, volgens GROUP7 een gemiste kans.

Met 62% van de respondenten die zich bewust zijn van de behoeften van Gen-Z en nog geen 30% die daadwerkelijk aanpassingen heeft doorgevoerd, is het overduidelijk dat de foodsector (horeca, fastservice en catering) een tandje zal moeten bijsteken om aan de veranderende wensen te voldoen.

foodsector horeca catering fastservice group7

Over GROUP7

GROUP7, bureau voor Food-commerce is een adviesbureau in de B2B food sector, gespecialiseerd in route-to-market-oplossingen.

De combinatie van ervaringen, onderzoek en kennis in de foodsector maakt van GROUP7 experts in de Food-commerce. GROUP7 wordt geleid door de partners Martin van Dam en Carolien Plevier.

GROUP7 Professional Community is dé grootste community voor beslissers in de horeca, catering en fastservice in Nederland en België. Voor meer informatie kun je terecht op

Deel dit blogartikel! 

Ken jij andere professionals, hobbykoks, collega’s, vrienden en/of kennissen die ook wat kunnen hebben aan onze blogartikels? We zouden het heel fijn vinden dat je dit blogartikel in jouw netwerk deelt. Het kan makkelijk met de onderstaande sociale media-knoppen. Alvast bedankt!

Bron: GROUP7

Facebook
LinkedIn
WhatsApp
Email
Geverifieerd door MonsterInsights