Wilskracht en zelfcontrole is nodig bij veel soorten dieet. Maar het kan anders. Pas de grootte en de kleur van je bord aan om je eetgedrag zonder inspanning te beïnvloeden, wordt beweerd. Maar zou dat echt wel helpen om minder te gaan eten? We zochten het voor je uit.
Update 25/07/2023
Niet zeker
Pas de grootte en de kleur van je bord aan om je eetgedrag zonder inspanning te beïnvloeden, wordt beweerd. Maar klopt dit wel?
“Het eerlijke antwoord is dat de wetenschap er nog niet helemaal uit is”, zegt Roel Hermans. Hermans is gedragswetenschapper bij de Radboud Universiteit in Nijmegen. En expert voeding en gedrag bij het Voedingscentrum.
Hij vermoedt dat we onszelf inderdaad een beetje voor de gek kunnen houden met een kleiner bord. Maar heel zeker is hij daar nog niet over.
Vanille Madagascar
NOOR & NOOR
Jeanne Gennar, Coffee with a Soul
Chef & Knife
Kyzoe Hosting & Design
Belgische Keurslagers
Tal van studies
Tal van internationale studies keken naar de invloed van de grootte van bord, bowl, tas en glas bij onze consumptiegedrag. Sommige onderzoekers noemen de studies die ze vergeleken zo verschillend in opzet dat een gedeelde eindconclusie lastig te trekken valt.
Ook wijzen ze op het feit dat de experimenten in het lab zijn gedaan. En dat geen van de proefpersonen wekenlang thuis is gefilmd.
Als wetenschapper snapt Hermans de bezwaren. Toch noemt hij het gebruik van kleinere borden en glazen een bruikbaar advies om wat minder te eten. Al zegt hij meteen ook dat het geen wondermiddel is.
De optische prikkel
De optische illusie van het consummeren van voeding in verhouding tot het bord – helemaal vol, of een klein hoopje op een verder leeg bord – is krachtig.
“Een groot deel van ons eetgedrag gebeurt op de automatische piloot”, zegt Hermans. “We reageren intuïtief op prikkels uit onze omgeving.”
De grootte van je bord is zo’n prikkel. Probeer maar eens 250 gram eten op een kinderbordje te leggen. Of dezelfde hoeveelheid op zo’n groot onderbord uit een restaurant. Iedereen denkt meer gegeten te hebben van het kleine bord.
Jubeljaar 2025: Romeinse restaurants onder druk
Een vooraanstaande Italiaanse consumentenorganisatie heeft Romeinse restaurants gevraagd om de prijzen van hun menu’s niet te verhogen tijdens het Jubeljaar...
Bescheiden groei verwacht voor de Nederlandse horecasector in 2025
Voor 2025 verwacht ABN AMRO een bescheiden groei voor de horecasector. Deze voorspelling is gebaseerd op diverse factoren, waaronder de...
Win maandelijks een bon twv € 75 bij een Mastercook van je keuze
Blijf ook in 2025 abonnee, want dan maak je maandelijks kans op een Box Bon Moments twv € 75 die...
Wijn kiezen: op basis van de saus of het hoofdingrediënt?
Het combineren van wijn met gerechten kan een maaltijd naar een hoger niveau tillen. Maar hoe kies je nu de...
De kersttafel 2024: traditionele elementen met moderne accenten
De kersttafel is het stralende middelpunt van de feestdagen, waar familie en vrienden samenkomen om te genieten van heerlijk eten...
Delboeuf-illusie
De optische illusie van het eten in verhouding tot het bord – helemaal vol, of een klein hoopje op een verder leeg bord – is krachtig. Dit type illusie wordt ook wel de Delboeuf-illusie genoemd. Twee identieke cirkels lijken groter of kleiner als de naastgelegen cirkel kleiner of groter is.
Daar komt nog eens bij dat we onbewust door allerlei eetnormen gedreven worden. Wij willen eten zoals iedereen. En eten wat verwacht wordt dat we eten. Dat kan bijvoorbeeld zijn dat u uw bord moet leegeten, ongeacht de grootte.
Wie heeft thuis of in de schoolkantine als kind nooit te horen gekregen: “Je gaat niet van tafel zolang je bord niet leeg is!”
De kleur van het bord
Ook de kleur van een bord zorgt voor optisch bedrog. Zo scheppen mensen aan het buffet in een feestzaal op een wit bord meer op, dan op een blauw bord. Door een kleiner contrast tussen wat wordt opgeschept en het bord kunt u minder goed inschatten hoeveel u opgeschept hebt.
Gemiddeld gezien eten we 17-20% minder als het bord duidelijk een andere kleur heeft. Minderen met chocolade ijs? In een wit schaaltje lijkt het meer.
Hotel-Restaurant De Kommel
Weilandshof
The Mastercooks of Belgium
Bulles de Princesse
Porties worden groter
Ook hoogleraar preventie en volksgezondheid Ingrid Steenhuis, wijst op het automatische en onbewuste element van ons eetgedrag. Ze schreef een boek over afvallen aan de hand van kleine aanpassingen.
Een ervan was de portiegrootte. Visuele prikkels zijn belangrijk. Er wordt geschat met de ogen of u voldoende heeft gehad. Is het bord leeg, dan is er een gevoel van verzadiging. ‘
#IYFV2021: 51 kooktechnieken voor groenten
Tijdens het ‘Internationaal Jaar van Groenten en Fruit 2021’ gelanceerd door de Verenigde Naties besteedt Horeca Webzine samen met Frank...
Dikmakende omgeving
We leven volgens Steenhuis in een dikmakende omgeving. Een omgeving die ons permanent verleidt om meer te eten. Ze wijst er bijvoorbeeld op dat porties sinds de jaren tachtig steeds groter zijn geworden.
Het buitenshuis eten, de verpakte snacks, zelfs de voorgesneden plakjes kaas zijn groter geworden. Maar iedereen neemt nog gewoon ‘één portie’.
Abonneer je gratis op Horeca Webzine en ontvang op de eerste zaterdag van de maand in je mailbox het allerlaatste nieuws, originele tips, weetjes, inspirerende verhalen en aanbiedingen van en voor de horeca. Per direct ontvang je ook kortingen bij de Premium Partners. Het gehele jaar door maak je ook maandelijks kans op een gift van de Community Partners.
Conclusie
Dus zegt Steenhuis: “Ongeacht het bordformaat of de kleur ervan, schep minder op het bord, of vul uw bord met caloriearm eten en groenten.”
Nog steeds kalkoen maar wel variaties met Kerst in 2024
Kalkoen is al decennia een onmisbaar gerecht tijdens kerstvieringen in veel huishoudens. Het grote, sappige gevogelte staat symbool voor gezelligheid,...
Kerst in Finland: naamdag van Adam en Eva. Weetjes en 3 recepten
Kerstmis is in Finland het feest met de meeste tradities. Het is een feest voor het gezin, de naaste familie,...
Kerstpudding: 5 heerlijke recepten met een unieke twist
Kerstpudding, ook bekend als "Christmas pudding" of "plum pudding," is een traditionele Britse dessertklassieker die vooral tijdens het kerstdiner wordt...
Horeca Academie: ook in 2025 motor voor innovatie
Restaurants, cafés, hotels en evenementenlocaties dragen bij aan de levenskwaliteit, het toerisme en de werkgelegenheid. Maar net zoals elke sector,...
Oliebollen met Oud en Nieuw 2025: weetjes en oud recept
De komende dagen worden er in Nederland weer miljoenen oliebollen gegeten. Maar waarom? Twee deskundigen vertellen over de geschiedenis van...
NOOR & NOOR heeft decennialange ervaring in het opzetten en runnen van horecazaken, speciaalzaken en het leveren van diverse diensten, zowel B2B als B2C.
Voor de uitvoering van de activiteiten doet NOOR & NOOR beroep op vernieuwende inzichten en ideeën van jonge marketeers voor het beheer van je sociale media en werkt nauw samen met gespecialiseerde partners voor de technische aspecten van de opdrachten, maar ook met jou voor accurate en recente content.
De hoofdactiviteiten van NOOR & NOOR zijn Sociale Media Management, het bouwen en beheren van websites en webshops, SEO Content Writing of het schrijven van zoekmachinegerelateerde artikels, Virtuele Assistentie en Link Building via deze website.
Deel dit blogartikel!
Ken jij andere professionals, hobbykoks, collega’s, vrienden en/of kennissen die ook wat kunnen hebben aan onze blogartikels? We zouden het heel fijn vinden dat je dit blogartikel in jouw netwerk deelt. Het kan makkelijk met de onderstaande sociale media-knoppen. Alvast bedankt!
Bronnen en foto’s: Ianthe Sahadat, Ingrid Steenhuis, Interapy