De 6 horecatrends die de coronacrisis zullen overleven

5/5
Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn
Share on whatsapp
WhatsApp
Share on email
Email
coronacrisis trends horeca 2020

De horeca ziet er tijdens de coronacrisis anders uit dan normaal. Heel wat horeca-uitbaters zijn creatief en passen hun zaak en activiteiten aan die misschien wel blijvend zullen zijn. We zien volgende 6 trends die deze crisis misschien wel gaan overleven. En die misschien wel kunnen gefinetuned worden.

1- Digitaal bestellen en betalen

Om handcontact zoveel mogelijk te vermijden, maken we tijdens de coronacrisis ineens massaal kennis met QR-codes, online menukaarten, bestelzuilen en contactloos betalen.

Ontwikkelingen die niet nieuw zijn, maar wel een enorme vlucht namen. Nu we er inmiddels aan gewend zijn geraakt, vinden we het eigenlijk wel praktisch. Online bestellen en betalen gaat sneller, makkelijker én veiliger. Dat biedt kansen voor de horeca.

2- Maaltijdbezorging en afhalen

Maaltijdbezorging was al een groeiend segment in de horeca maar kreeg door de coronacrisis een extra duw in de rug. Horecazaken die nog niet waren gestart met bezorgen en afhalen, maakten hier ineens razendsnel kennis mee.

Het biedt ondernemers in de coronacrisis een mogelijkheid om een deel van het omzetverlies op te vangen. 

Bovendien neemt de vraag naar maaltijdbezorging toe, vooral millennials geven de voorkeur aan eten bestellen in plaats van zelf te koken. De verwachting is dat deze extra inkomstenbron een blijvertje zal zijn als restaurants straks de deuren weer mogen openen.

Chef Axel Colonna-Cesari heeft zijn sterrestaurant omgebouwd tot een 'traiteur deluxe' zaak doelgroep
Chef Axel Colonna-Cesari heeft zijn sterrestaurant omgebouwd tot een 'traiteur deluxe' zaak
Luister naar de podcast: “Daarom moet ook jij inzetten op online cadeaubonnen”

3- Meerdere omzetstromen

Wat retailers doen, kan de horeca ook. Blurring, het fenomeen van grensvervaging tussen branches, is al een tijdje gaande. 

Vooral retailers maken hier gebruik van door een stukje horeca aan te bieden voor extra beleving. Zoals een kopje koffie bij de kapper, tuincentra met restaurants en boekenwinkels met cafés.

Nu de tafels tijdens de coronacrisis leeg blijven in restaurants, zien horecaondernemers ook de voordelen van blurring. Maar dan andersom: het aanbieden van een stukje retail in de horeca.

Voorbeelden zijn restaurants die een eigen webshop openen en hun favoriete ingrediënten of huisgemaakte producten te koop aanbieden, horecazaken die zich omtoveren tot delicatessenzaken of hotels die werkkamers verhuren.

Concepten met meerdere inkomstenbronnen zijn beter voorbereid op onverwachte situaties. Dat zorgt ervoor dat horeca-ondernemers op zoek gaan naar meerdere omzetstromen die waarschijnlijk blijvend zullen zijn.

4- Hygiëne

Het besef wat een virus met de wereld kan doen is goed doorgedrongen in de samenleving. We zijn meer dan ooit bezig met een goede hygiëne, niet alleen thuis, ook om ons heen. Dat betekent dat gasten kritischer worden en zeker willen weten dat een horecazaak hygiëne serieus neemt voordat ze plaats zullen nemen.

Alhoewel hygiëne altijd al een belangrijk aandachtspunt is geweest in de horeca, draagt deze succesfactor meer dan ooit bij aan vertrouwen en gastvrijheid. Een goede hygiëne geeft gasten een veilig gevoel.

coronacrisis-hygiëne-horeca
We zijn meer dan ooit bezig met een goede hygiëne, niet alleen thuis, ook om ons heen. 

5- Ruimere indeling

De tijd van zoveel mogelijk tafels en stoelen per vierkante meter is voorbij. Gasten willen liever niet meer dicht bij elkaar zitten. De extra ruimte tussen de tafels vonden gasten een paar maand geleden best wel prettig. Gasten voelen zich veiliger en prettiger bij een ruimere indeling. 

6- Online communicatie

Om online te verkopen moeten de horeca-uitbaters tijdens de coronacrisis informeren over het aanbod van de ingrediënten, het fabricageproces, de selectie van leveranciers, enz.

Ook daarna zullen horeca-uitbaters zich moeten realiseren dat de informatie die online gedeeld wordt even belangrijk zal zijn als die in de zaak aanwezig. Het zal belangrijk zijn om te luisteren naar de gasten, en uit te zoeken welke informatie ze nodig hebben om het vertrouwen (opnieuw) te winnen voor de zaak.

Naast kwalitatieve boodschappen, zullen uitbaters de communicatiestrategie moeten blijven opbouwen rond wederzijdse hulp en solidariteit voor de periode na de coronacrisis. De consument zal steeds meer willen weten.

Deel dit blogartikel! 

Ken jij andere professionals, hobbykoks, collega’s, vrienden en/of kennissen die ook wat kunnen hebben aan onze blogartikels? We zouden het heel leuk vinden als je dit blogartikel in jouw netwerk deelt. Het kan makkelijk met de onderstaande sociale media-knoppen. Dank je wel!

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn
Share on whatsapp
WhatsApp
Share on email
Email

Gratis abonnement

Abonneer je gratis op Horeca Webzine en ontvang tweewekelijks op zaterdagmorgen in je mailbox het allerlaatste nieuws, originele tips, weetjes, inspirerende verhalen en aanbiedingen van en voor de horeca.

Zonder dat je er iets extra hoeft voor te doen, maak je ook tweewekelijks kans op tal van culinaire geschenken.

Om de nieuwsbrief te kunnen personaliseren, willen we graag weten wie je bent. Voor iedere lijst die je aanstipt, krijg je een gepersonaliseerde nieuwsbrief.

Het gratis abonnement op Horeca Webzine kan op ieder moment worden opgezegd.

Nieuwe berichten