Varieer je menukaart met deze 5 populaire vleesvervangers.

5/5
Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn
Share on whatsapp
WhatsApp
Share on email
Email

Als vegetariër en/of veganist is het niet gemakkelijk om voldoende proteïnes, vitamines en voedingstoffen binnen te krijgen. Heb jij geen idee welke vleesvervangers het best zijn? Laat je dan helpen door dit handig lijstje, weetjes en recepten.

Vleesvervangers

Het aantal vegetariërs zit in de lift en hetzelfde geldt voor het aanbod aan vleesvervangers. Maar voorzien zij jouw lichaam wel van de noodzakelijke voedingsstoffen? Niet helemaal, zo legt diëtist Nichola Ludlam-Rain uit aan The Independent.

“Proteïnen afkomstig van planten zijn over het algemeen onvolledig. Daarmee bedoel ik dat ze niet alle vereiste aminozuren bevatten om de proteïneblokjes mee te vormen. Wie geen of weinig vlees eet, moet dus zeker voldoende en gevarieerde alternatieven op het menu zetten”, legt hij uit. “Soja, quinoa en hennep zijn de enige plantaardige proteïnebronnen die de essentiële aminozuren die ons lichaam nodig heeft bevatten.”

Daarnaast is het ook belangrijk om in het achterhoofd te houden dat de meeste vegetarische proteïnebronnen minder eiwitten bevatten dan hun dierlijke tegenhanger. Een overzichtje van de populairste proteïnebronnen en hun belangrijkste voedingsstoffen.

Tofu

In tegenstelling tot de meeste plantaardige proteïnes, bevat tofu alle noodzakelijke aminozuren die we uit onze voeding moeten halen. Daarnaast is het ook erg betaalbaar, en dus een heel dankbaar alternatief voor vlees. Bekijk de video hoe deze vleesvervanger wordt gemaakt.

Tempeh

Tempeh is een gefermenteerd sojaproduct dat de afgelopen jaren erg populair geworden is als vleesvervanger. Het bevat veel proteïnes en probiotica, maar daarnaast is het ook een bron van magnesium.

vleesvervangers - tempeh

Seitan

Seitan is een veganistische proteïnebron die vooral gemaakt wordt van graangluten en water, maar ook ijzer en selenium bevat. Dat maakt van seitan een goede optie voor veganisten die geen sojaproducten of andere populaire vegetarische ingrediënten eten.

vleesvervangers - seitan

Quorn

Quorn bevat veel vezels en weinig verzadigde vetten, waardoor het een uitstekende eiwitbron is. Omdat quorn zo gemakkelijk te verwerken valt, is het terug te vinden in allerhande vleesvervangers: van hamburgers tot worsten en andere ‘vleesachtige’ alternatieven.

Sojabrokken

Sojabrokken, TVP (= Textured Vegetable Protein), nepvlees, kunstvlees, … verschillende benamingen voor hetzelfde sojaproduct. Het is gemaakt van ontvet sojameel, dat in verschillende vormen wordt geperst, waarna het wordt gedroogd. 

Droog samengeperst sojameel, het klinkt niet erg smakelijk. Maar in de lijst vleesvervangers, één die in de keuken wel zijn plaats heeft, mits klaargemaakt als vlees. Bijvoorbeeld in een spaghettisaus.

Inspiratie

Studies geven aan dat meer en meer chefs openstaan om een uitgebreider en kwalitatiever veggie aanbod te bieden in hun keukens. Extra kennis en inspiratie rond vegetarisch koken is natuurlijk steeds welkom. En die kan je hier wel ook vinden in onze recepten.

No Content Available

Hoe vleesverangers aanbieden?

Zoek het niet te ver. Bijna elk vlees- of visgerecht kan je omtoveren tot een heerlijke, vegetarische variant, zonder dat er veel speciale ingrediënten aan te pas komen. Met een minimale ingreep maak je je oude vertrouwde recepten in een handomdraai vegetarisch. 

Vervang het gehakt in je spaghettisaus door een van de vleesvervangers, in een wok door vegetarische wokstrips en een hamburger door een veggieburger van seitan. Ja, zo eenvoudig kan het zijn! Vele groothandels hebben een degelijk assortiment aan producten met vleesvervangers.

Waarom vleesvervangers aanbieden?

In de eerste plaats omdat er vraag naar is. Uit onderzoek van iVOX begin dit jaar blijkt dat veggie eten in de lift zit, zo’n 13,4% van de Belgen eet 3 keer of meer vegetarisch per week. We merken ook dat cateraars steeds vaker de vraag krijgen om gerechten met vleesvervangers te voorzien. Het kan dan gaan om een afname van 5 tot 10 procent van het totale aanbod. 

Ook zonder dat er expliciet vraag is naar veggie gerechten kan je de afname doen stijgen door bijvoorbeeld mee te doen met Donderdag Veggiedag, in het leven geroepen door EVA vzw. 

Door op donderdag extra aandacht te besteden aan veggie maaltijden, door bijvoorbeeld een specialer gerecht klaar te maken en aan sensibilisering te doen, kan de afname van veggie gerechten stijgen tot 60 à 70 procent van het totaal.

MAAK KENNIS MET GERENOMMEERDE BEROEPSORGANISATIES EN CONSULTANTS 
Je beroepsorganisatie of consultancybedrijf in deze carrousel? KLIK HIER.

Deel dit blogartikel! 

Ken jij andere professionals, hobbykoks, collega’s, vrienden en/of kennissen die ook wat kunnen hebben aan onze blogartikels? We zouden het heel fijn vinden dat je dit blogartikel in jouw netwerk deelt. Het kan makkelijk met de onderstaande sociale media-knoppen. Alvast bedankt!

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn
Share on whatsapp
WhatsApp
Share on email
Email

Gratis abonnement

Abonneer je gratis op Horeca Webzine en ontvang tweewekelijks op zaterdagmorgen in je mailbox het allerlaatste nieuws, originele tips, weetjes, inspirerende verhalen en aanbiedingen van en voor de horeca.

Zonder dat je er iets extra hoeft voor te doen, maak je ook tweewekelijks kans op tal van culinaire geschenken.

Om de nieuwsbrief te kunnen personaliseren, willen we graag weten wie je bent. Voor iedere lijst die je aanstipt, krijg je een gepersonaliseerde nieuwsbrief.

Het gratis abonnement op Horeca Webzine kan op ieder moment worden opgezegd.

Nieuwe berichten