• Horeca Webzine
  • Adverteren
    • Statistieken website
  • Partnerships
    • Partners Horeca Webzine
    • Premium Partner worden
    • Content Partner worden
  • Online Marketing
    • Formules Online Communicatie
      • Performante webshop
  • Shoppen
    • Winkelmand
    • Afrekenen
  • Communities
    • Community mārie
      • Welkomstbericht nieuwe leden mārie
  • Recepten van Chefs
    • Recept insturen
  • Gratis abonnement
    • Winnaars wekelijkse waardebon
  • Contact
  • Divers
    • Brand Ambassador
    • Privacy Policy
    • Vacature
Horeca Webzine
  • Nieuws
  • Kennisbank
  • Hotel
  • Restaurant
  • Café
  • Feestzaal
  • Catering
  • Leveranciers
  • mārie
  • Mastercooks
No Result
View All Result
  • Nieuws
  • Kennisbank
  • Hotel
  • Restaurant
  • Café
  • Feestzaal
  • Catering
  • Leveranciers
  • mārie
  • Mastercooks
No Result
View All Result
Horeca Webzine
No Result
View All Result
Home Kennisbank

10 tips om gastvrij NEE! te zeggen tegen je gasten

Horeca Webzine by Horeca Webzine
30/04/2020
in Kennisbank
0
10 tips om gastvrij NEE! te zeggen tegen je gasten
10
SHARES
157
VIEWS

Een NEE! is soms onvermijdelijk of gewoon noodzakelijk. Maar het duidelijk zeggen, zonder dat de klant het gevoel heeft dat hij met een kluitje in het riet wordt gestuurd, is een hele kunst. Lydia Hommes van Hospitality Works geeft ons 10 tips om gastvrij NEE! te zeggen tegen de gasten.

Gastvrij NEE! zeggen

Je kan heel gastvrij zijn, en toch NEE! zeggen. Immers, wat niet kan, dat kan niet. Wat niet mag, dat mag niet. Een NEE! schept duidelijkheid. Je bent eerlijk met je gasten en met jezelf. Zelfs professioneler dan altijd alleen maar JA! te zeggen. NEE! zeggen is heel krachtig, mits het op de juiste wijze gebeurt.

10 tips 

1- Antwoord niet meteen

Trap er niet in! Een ‘Ja’ is snel gezegd. Maar wat is het effect van jouw positieve antwoord op je, je collega, je afdeling, je organisatie? Heb je er echt wel tijd voor? Kan je het wel waarmaken? Vraag gerust door aan de vrager, zodat je de vraag goed begrepen hebt. En er niet stiekem nog een tweede vraag achter zit.

Op deze manier kan je goed inschatten hoeveel extra tijd je kwijt bent als je positief antwoord. Gun jezelf wat tijd om de vraag te beantwoorden. “Daar kom ik op terug”, is een heel goed alternatief. De vrager voelt zich serieus genomen. Je zegt niet onmiddellijk ja, maar je laat nog wel de ruimte om ook negatief te antwoorden.

2- Draai niet rond de pot

Maak geen omzwervingen om bij jouw negatief antwoord uit te komen. Je komt er onnodig onzeker door over. Het is alleen maar verwarrend voor je gesprekspartner. En je laat deuren open voor een ‘Allez, oké, ik doe het toch maar!’.

Lees ook:

Gebruik jij straks ook boter van insecten in je gerechten?

Scoren met fermenteren: extra veel tips en 4 recepten

3- Verzin geen excuses

Geef niemand anders de schuld. Niemand vraagt waarom iets niet kan. De vrager vraagt alleen iets aan je. Een negatief antwoord is een antwoord dat de vrager kan krijgen. Dat iets niet kan is al een reden genoeg. En wil je perse een excuus gebruiken, doe het dan alleen als er ook echt een excuus is.

4- Geef je antwoord persoonlijk door

Antwoord niet via een SMSje of een mail. Doe het persoonlijk en neem er even de tijd voor. Deze moeite zal gewaardeerd worden. Daarnaast kan schriftelijke communicatie heel anders geïnterpreteerd worden. Door de moeite te nemen de NEE! persoonlijk over te brengen, merkt de vrager in ieder geval dat je er serieus over hebt nagedacht.

5- NEE! blijft NEE!

En kom daar niet op terug. Ook geen ‘misschien’. Anders is jouw NEE! een volgende keer niets meer waard.

6- Maak het niet persoonlijk

Veel mensen vinden NEE! zeggen lastig, want ze willen de vrager niet teleurstellen. Maar maak het niet zo persoonlijk. Je antwoordt negatief op de vraag. Je bent niet negatief tegenover de persoon. Wat als je positief had geantwoord en je het achteraf niet kan waarmaken? Hoe denk je dat de vrager dan zal reageren?

7- Laat het los

Natuurlijk zijn er soms mensen die boos of zwaar teleurgesteld kunnen reageren als je hen geen positief antwoord geeft. Maar is dat zo erg? Is het dat waard dat jijzelf of jouw team hiervoor in de problemen brengt?

10 tips om gastvrij NEE! te zeggen tegen je gasten | Horeca Webzine

8- Zeg ook NEE! met je lichaamstaal

Ga niet zitten wiebelen op je stoel of aan je haar zitten plukken. Maak oogcontact, en sta of zit rechtop. Je bent de professional en als jij NEE! zegt, dan is dat weloverwogen. Sta 100% achter jouw beslissing. Dan zal de vrager jouw negatief antwoord ook sneller accepteren.

9- Kies voor een verzachtende variant

Een NEE! kan behoorlijk hard klinken. Je zal merken dat het gemakkelijker gaat als je het verkapt in bijvoorbeeld: “Het spijt me, maar dat gaat niet lukken.”

10- Bied alternatieven

Vergeet ook nooit een alternatief te bieden. Iets dat wel mogelijk is. Of vermeld een tijdstip waarop iets wel af kan zijn. Verwijs naar een persoon waarbij de vraag wel gesteld kan worden. Of leg uit wat de vrager kan doen om volgende keer wel een positieve reactie te krijgen. Hiermee sluit je het gesprek toch positief af. En ben je dus weer gastvrij, aardig en dienstbaar.

Conclusie

Door op een juiste wijze NEE! te zeggen, ben je in staat om verwachtingen te managen en mensen te laten bewegen op een manier die bij jou of jouw bedrijf past. Je voedt de vragers als het ware op.

Ook leuk voor thuis trouwens. Kinderen worden ook een stuk minder verwend als zij wat vaker NEE! te horen krijgen.


Bron: Lydia Hommes, Hospitality Works

Tags: advieshorecamedewerkerleverancieruitbaterweetjes
Share10TweetShare
premium partner keurslager
premium partner weyn's honing
Previous Post

5 Instagram accounts die jij moet volgen als professional

Next Post

Nergens zoveel selfies in de toiletten als in dit hotel

Horeca Webzine

Horeca Webzine

Hét interactief online magazine met het allerlaatste nieuws, tips, weetjes, inspirerende verhalen en aanbiedingen van en voor de horeca in de gehele wereld.

Next Post
Nergens zoveel selfies in de toiletten als in dit hotel

Nergens zoveel selfies in de toiletten als in dit hotel

Geef een reactie Reactie annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Ik ga akkoord met de Privacy Policy.

GRATIS ABONNEMENT

Abonneer je gratis op Horeca Webzine en ontvang elke week op zaterdagmorgen in je mailbox het allerlaatste nieuws, originele tips, weetjes, inspirerende verhalen en aanbiedingen van en voor de horeca.

Zonder dat je er iets extra hoeft voor te doen, maak je ook wekelijks kans op tal van culinaire geschenken.

Om de nieuwsbrief te kunnen personaliseren, willen we graag weten wie je bent. Voor iedere lijst die je aanstipt, krijg je een gepersonaliseerde nieuwsbrief.

Het gratis abonnement op Horeca Webzine kan op ieder moment worden opgezegd.

We hebben je gratis abonnement op Horeca Webzine ontvangen. Controleer nu nog even je inbox of spammap om je mailadres te bevestigen.

RECENTE BERICHTEN

belgische streekspecialiteiten quiz

Ken jij de Belgische streekspecialiteiten? Doe de 20 vragenquiz

02/03/2021
chef and knife mes messen slijperij

Chef & Knife: slijperij en messen waar je jarenlang plezier aan beleeft

01/03/2021
overbruggingsrecht advies horeca webzine

Hoe wordt het overbruggingsrecht belast?

01/03/2021
Gebruik jij straks ook boter van insecten in je gerechten?

Gebruik jij straks ook boter van insecten in je gerechten?

01/03/2021
mastercooks of belgium 28 meesterkoks box bon moments Young Masters

Deze 3 Young Masters hebben elk hun eigen stijl

26/02/2021

MEEST GELEZEN

  • Horeca Webzine online magazine open petitie uitbaters

    Teken de petitie, de horeca in België en Nederland moet weer open!

    0 shares
    Share 0 Tweet 0
  • Wat is de dresscode in het Hof van Cleve van Peter Goossens?

    231 shares
    Share 231 Tweet 0
  • Meer dan 100 horecazaken met een leuk terras in Vlaanderen

    0 shares
    Share 0 Tweet 0
  • Zowat 550 cateraars en feestzaaluitbaters zijn de ongelijkheid beu en stappen naar de rechter 

    0 shares
    Share 0 Tweet 0
  • Vlaamse cateraars en feestzaaluitbaters groeperen zich om hun rechten op te eisen

    0 shares
    Share 0 Tweet 0
Horeca Webzine

Hét interactief online magazine met het allerlaatste nieuws, tips, weetjes, inspirerende verhalen en aanbiedingen van en voor de horeca in de gehele wereld.

  • Home
  • Statistieken website
  • Privacy Policy
  • Contact

© 2019 - Horeca Webzine

No Result
View All Result
  • Horeca Webzine
  • Adverteren
    • Statistieken website
  • Partnerships
    • Partners Horeca Webzine
    • Premium Partner worden
    • Content Partner worden
  • Online Marketing
    • Formules Online Communicatie
      • Performante webshop
  • Shoppen
    • Winkelmand
    • Afrekenen
  • Communities
    • Community mārie
      • Welkomstbericht nieuwe leden mārie
  • Recepten van Chefs
    • Recept insturen
  • Gratis abonnement
    • Winnaars wekelijkse waardebon
  • Contact
  • Divers
    • Brand Ambassador
    • Privacy Policy
    • Vacature

© 2019 - Horeca Webzine

Om jouw bezoek aan onze website makkelijker en persoonlijker te maken gebruiken wij cookies. Voor het plaatsen van sommige cookies hebben we echter wel je toestemming nodig. Bezoek onze Privacy Policy.